ה"אייסים" של חיל האוויר

טייסי מטוס המיראז' חלקו כבוד לציון 50 שנה לכניסתו של המטוס הצרפתי לשירות בחיל האוויר. בערב מיוחד הם חוו מחדש את סיפורי הקרבות וההפלות של מטוסי האויב
האייסים בבית חיל האוויר (צילום: עמיר רפפורט)

בשבוע הבא, בשבעה באפריל, ימלאו 50 שנה לנחיתתו של מטוס המיראז' הראשון בבסיס חצור של חיל האוויר. המיראז' שירת את חיל האוויר למעלה מ-20 שנה ונחשב אחראי על רבות מהצלחות החיל, כולל ההצלחה הגדולה של מלחמת ששת הימים.

מטוס המיראז' שירת בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, שהיו רווים בקרבות אוויר ובאמצעותו בוצעו 399 מתוך 644 ההפלות של מטוסי אויב שרשומות בתולדות חיל האוויר. המטוס, שנחשב אהוב על הטייסים, בעיקר בזכות ביצועיו האווירו דינמיים המעולים והזריזות שלו, פרש מן השירות בשנת 1982.

אמש נערך בבית חיל האוויר בהרצליה ערב בהשתתפות עשרות מטייסי המיראז' לדורותיהם, ובהם 27 טייסי מיראז' שעודם בחיים מתוך 32 בסך הכל, הנחשבים כ"אייסים" (טייסים שביצעו לפחות חמש הפלות של מטוסי אויב). את הערב אירגן אל"מ (מיל') גיורא אבן-אפשטיין, "אלוף ההפלות" של חיל האוויר הישראלי (עם 17 הפלות) והוא נערך לזכרו של מפקד טייסת 101, בעל עיטור העוז, סא"ל מיל' אבי לניר ז"ל, שמטוס המיראז' שלו הופעל בשמי סוריה ביום השמיני של מלחמת יום הכיפורים. לניר עונה למוות על ידי שוביו הסורים, מבלי שהסגיר סוד מבצעי גדול שהיה ידוע לו.

במהלך הערב, שבו השתתפו גם מרבית מפקדי חיל האוויר לאורך השנים, נחשף ציור שצויר על ידי הצייר האמריקאי רוברט טיילור, המתאר קרב אוויר של לניר ז"ל. כל אחד מהאייסים של המיראז' קיבל עותק מקורי של הציור. בין המוזמנים של הערב גם לו לנארד, הטייס האמריקני, מאחרוני מתנדבי מח"ל שלקחו חלק בהתקפה על הד הלום במלחמת השחרור ב-1948. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית