חייבים לשלב בין המערכות המבצעיות למערכות הארגוניות

"בלי שילוב מערכות הIT עם הOT מערכות המידע יהיו לא רלוונטיות", אמרו בכירים בחברת rti במסגרת כנס שארגנה חברת מטריקס

חייבים לשלב בין המערכות המבצעיות למערכות הארגוניות

צילום: עמי רוחקס דומבה

בכנס שקיימה חטיבת מוצרי התוכנה של מטריקס, המייצגת את RTI בישראל היום (ב') בבית הירוק באוניברסיטת תל אביב הוצגה תפיסת העתיד לגבי מערכות מידע בשדה הקרב של המחר. במציאות המבצעית של היום מערכות המידע הקיימות אינן מסוגלות להתמודד עם אתגרים קיימים כמו העברת כמות מידע עצומה המגיעה מזירת הלחימה בזמן אמת, הצורך בשיתוף פעולה בין מערכות טכנולוגיות שונות באותה זירה וקישור בין מערכות ארגוניות למערכות מבצעיות.

אחד הפתרונות שמציעה חברת rti בהקשר זה היא תשתית תקשורת חכמה בשם Connext שיודעת לקשר בין מערכות המידע של הארגון (IT) לבין המערכות המבצעיות בשטח (OT). אחד האתגרים הגדולים בתחום זה הוא הצורך לשלב בין סביבות טכנולוגיות שונות שעד היום לא ידעו לדבר אחת עם השנייה. מערכות מבצעיות כמו לווניים, מטוסים, כלי שייט, רובוטים או סנסורים למיניהם עובדים כל אחד בצורה עצמאית עם מערכת הפעלה וחומרה שלרוב פותחו במיוחד עבור אותה מערכת ונשאלת השאלה כיצד ניתן לקשר גם בין כל המערכות הללו לבין עצמן וגם בין המערכות בשטח למערכות אחסון המידע (הענן הארגוני), מערכות ניתוח המידע ומערכות הצפייה במידע. וכאילו שזה לא מספיק מסובך, עולה גם השאלה כיצד מרכיבים מכל המידע הזה תמונת מצב עדכנית בזמן אמת שתאפשר למקבל ההחלטות האנושי להחליט מה לעשות ואיך שולחים את המידע בחזרה (גם בזמן אמת) למערכות המבצעיות בצורת פקודות לביצוע.

אחד הצעדים הראשונים בדרך לפתרון כפי שהסביר זאת פרופסור להנדסת מערכות מיכאל הנשאו (Michael j.henshaw) מאוניברסיטת לאפבורו (loughborough) בבריטניה הוא יצירת שפה משותפת בין כל הגורמים המייצרים מידע ובין אלו הצורכים אותו. אחד התחומים המתפתחים בתקופה האחרונה בכדי לתת מענה למורכבות זו של מערכות מידע נקרא 'מערכות של מערכות' (Systems of Systems). מדובר על שינוי חשיבה בכל הקשור לניהול המידע בסביבה מבצעית מבוזרת הכוללת מגוון רחב של טכנולוגיות שונות אשר צריך לסנכרן את כולן בזמן אמת. בשונה מהסביבה הארגונית הכוללת שרת או מספר שרתים המרכזים אליהם את המידע וכל הצרכנים ניגשים אליהם תחת מדיניות ידועה של הארגון, במציאות של שדה הקרב אין שרת. כל גורם המשתתף בלחימה הוא מערכת עצמאית שפותחה באופן פרטי שלא על בסיס ארכיטקטורות ידועות או פתוחות מסיבות מבצעיות ולכן קשה יותר לסנכרן ביניהן. במצב כזה יש צורך ב'אפיק מידע' (Data Bus) אחד שידע לקשר בין כל המערכות ויאפשר מצד אחד למקבלי ההחלטות לראות תמונה עדכנית ככל הניתן של המציאות בשדה הקרב ומצד שני להעביר הנחיות שייושמו מיידית בזמן הלחימה.

הפתרון לבעיה זו שהציגה חברת rti בכנס נקרא Connext המשמש גם כ IT/OT BRIDGE SERVER. מדובר על אפיק מידע וירטואלי המתפקד כתשתית תקשורת חכמה שיודעת ליישם את פונקציית השרת בסביבת הOT המבצעית בכך שהיא אוספת מידע מכל ה'יצרנים' בשטח ויודעת להוביל אותו בצורה מרוכזת למערכות הארגון. תכונה זו מאפשרת לתשתית התקשורת לקשר בין הסביבה המבצעית לסביבה הארגונית היות והצרכנים בארגון מתייחסים ל Connext כשרת המכיל מידע ואילו הגורמים המבוזרים בשטח מעלים אליו את המידע בצורה סטנדרטית מבלי לאבד את העצמאות הטכנולוגית שלהם.

איך זה עובד? ובכן, תשתית התוכנה של rti מאפשרת לכל יצרן של מערכת מבצעית להכיל בקוד ספריות סטנדרטיות שיודעות 'לדבר' עם אפיק הנתונים של החברה ולקבוע פרמטרים קבועים של QOS בצורה כזו שכל המערכות השונות המחוברות באותו אפיק יודעות לקרוא (metadata). הסטנדרטיזציה הזו מאפשרת לכל הגורמים על אותו אפיק 'להבין' אחד את השני באמצעות שימוש באותה שפה ובכך הופכת את האפיק לחכם בהיבט זה שהוא מודע למידע העובר דרכו. תשתית תקשורת משותפת זו מאפשרת לארגון לעשות אינטגרציה ברמת היישום בין מערכות הארגון המשמשות לאחסון, ניתוח וצפייה במידע לבין גורמי הלחימה בשטח והכל בזמן אמת.

אחד המימדים החשובים ביותר בהקשר זה הוא זמן העברת המידע ועל פי נתונים שהוצגו בכנס, התשתית של rti מאפשרת העברה של הוראה בגודל 256 קילו ביט עם שיהוי של פחות מ15מיקרו-שניות על תשתית InfiniBand (2 מליון הודעות/שנייה) ו50 מיקרו-שניות על תשתית Gigabit Ethernet (450000 הודעות/שנייה). יש לציין כי קיימים בעולם ניסיונות לצור סטנדרטיזציה של מידע בין מערכות צבאיות לארגוניות כמו Def Stan 23-09, Land data model, UAS Control Segment Architecture, Future Airborne Capability Environment (FACE™) או Common operating environment.

אין ספק כי בעידן בו מדינות רבות מצטיידות בכלי נשק מתקדמים והבידול הטכנולוגי בהיבט אמצעי הלחימה מצטמצם, יכולת הסנכרון בין מערכות המידע המבצעיות לאלו הארגוניות הופכת ליתרון מבצעי משמעותי. צבא שיש ביכולתו לסנכרן בזמן אמת את המידע בין גורמי הלחימה בחזית לבין מקבלי ההחלטות מאחור בתשתית שתאפשר את כמויות המידע הנדרשות ממערכות לחימה מתקדמות, יוכל להשיג שליטה טובה יותר בשדה הקרב העתידי.

You might be interested also