צוללת שישית לישראל

בטקס חגיגי בברלין נחתם החוזה במעמד שר הביטחון הנמצא בביקור עבודה בגרמניה. ברק אמר בטקס כי "חיל הים עובר בשנים האחרונות שינויים אסטרטגיים אשר מציבים אותו בחוד החנית של המערכה על ביטחונה של מדינת ישראל וכזרועו הארוכה של צה"ל"

צוללת שישית לישראל

צוללת "דולפין" (צילום: דו"צ)

ישראל וגרמניה חתמו על חוזה לרכישת צוללת שישית לחיל הים הישראלי. בטקס החתימה שנערך בבית שגריר ישראל בברלין, השתתפו שר הביטחון, אהוד ברק, מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי שני ומזכיר המדינה במשרד ההגנה הגרמני וולף רודיגר.

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר כי "הצוללת השישית תהיה מכפיל כוח נוסף ליכולות ולעוצמתו של צה"ל ומדינת ישראל אל מול האתגרים ההולכים ומתעצמים. ההסכם מבטא את עומק היחסים עם גרמניה ואת מחויבותה של ממשלת גרמניה לביטחונה של מדינת ישראל".

עוד הדגיש השר ברק כי "חיל הים עובר בשנים האחרונות שינויים אסטרטגיים אשר מציבים אותו בחוד החנית של המערכה על ביטחונה של מדינת ישראל וכזרועו הארוכה של צה"ל".

מפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג, התייחס אמש לרכישת הצוללת החדשה, בטקס סיום קורס חובלים. "בהקשר האסטרטגי, במיוחד היום, אני שמח על האישור וחתימת החוזה על הצוללת השישית לחיל, 54 שנים לאחר הגעת הצוללות הראשונות לחיל הים. עוצמתה של הזרוע הארוכה והעמוקה של צה"ל ומדינת ישראל, והגמישות המבצעית הנגזרת מכך, עתידות לגדול עשרות מונים", אמר האלוף רוטברג.

על פי מקורות זרים, לצוללות מדגם "דולפין" יש יכולת "מכה שנייה", כלומר הן מסוגלות לשגר טילים גרעיניים לתוך שטח אויב, גם אם ישראל תותקף קודם לכן בנשק גרעיני והבסיסים הקרקעיים שלה ייהרסו. לדגם המשופר של צוללת הדולפין יכללו תוספת בת עשרה מטרים, שתאפשר שהיה של שבועות מתחת לפני המים – למשך פרק לזמן ארוך יותר מאשר זמן השהייה המרבי של הצוללות שכבר משרתות בחיל הים.

לצוללות ה"דולפין" משקל של 1,900 טון, והן מבוססות על הצוללת הגרמנית A212, ומצוידות ב-10 משגרים לטילי טורפדו. על פי דיווחים בתקשורת, הם יכולים לאכסן רכבים תת-מימיים. על סמך דיווחים זרים, ישראל התאימה את צינור הטורפדו 650 מ"מ של הדולפין לשיגור טילי שיוט נושאי ראשי קרב גרעיניים.