הודו - היעד החשוב הבא

עיקר הרכש ההודי, שעומד על 50 מיליארד דולרים, יתרכז ככל הנראה בארטילריה
מערכת ה"אטמוס" (צילום: אלביט)

השוק הביטחוני ההודי יהיה בשנים הקרובות החשוב ביותר עבר התעשיות הביטחוניות הישראליות. צבא הודו מתכנן לרכוש בחמש השנים הקרובות ציוד צבאי בשווי של 50 מיליארד דולר. עיקר הסכום מיועד להחלפת מערכות מתוצרת ברה"מ לשעבר.

בחודשים הקרובים תתגברנה התעשיות הביטחוניות הישראליות את הנציגויות שלהן בהודו במקביל למאמצים להקים שם חברות בנות יחד עם שותפים מקומיים. דו"ח שהתפרסם בהודו בסוף השבוע קובע כי אחד התחומים בהם יושקעו סכומים גדולים הוא הארטילריה. בהודו מושמעת כבר מספר שנים ביקורת על כך שרוב הציוד הארטילרי של צבא הודו מיושן. עכשיו עומדת הודו לרכוש מערכות ארטילריה מכמה דגמים. מדובר בעיקר בתותחי 155 מ"מ בקליבר 39 וקליבר 52. מדובר על תותחים נגררים ומתנייעים.

העיתונות בהודו הזכירה כמה פעמים כי צבא הודו בחן ובוחן הצעות לרכוש תותחים מתוצרת "סולתם", יצרנית התותחים שהיא כיום חלק מאלביט מערכות. חברה זו פיתחה כמה דגמים של תותחים שהם מהמתקדמים ביותר בעולם. אחד מהן הוא ה"אטמוס" שגם חיל התותחנים של צה"ל מגלה בו ענין רב. בעיות תקציב עיכבו את ביצוע העסקה עד כה. במקביל התברר כי חברת BAE פיתחה תותח חדיש בקוטר 155 מילימטר 39 קליבר. התותח הזה מצוי כיום בבדיקות בצבא ארה"ב והוא מוצע עתה גם לצה"ל. באלביט מערכות הבינו שיש כאן הזדמנות ולא רק בשוק הישראלי. סולתם חברה לחברה האמריקנית ששמחה לקבל את הידע המבצעי הגדול של צהל שמוצא ביטוי בכל מה שהחברה מיוקנעם עושה.

כיום מציעות שתי החברות מערכת מתקדמת המבוססת בעיקר על ה"אטמוס" וגם על פיתוחים של BAE. בהודו התפרסם בסוף השבוע כי BAE היא אחת החברות שתתמודד על המכרזים לאספקת תותחים חדשים לצבא ההודי. נראה כי קיים סיכוי טוב שצבא הודו יבחן את מערכות הארטילריה שמציעות לו אלביט יחד עם BAE. יתכן שחלק תוצענה ישירות על ידי החברה הישראלית שיש לה מוניטין מצוין בתחום הארטילריה, תותחים ומרגמות מסוגים שונים.

ההודים מפתיעים לעתים ברכישות שלהם. כך למשל הם הוציאו לא מכבר שתי יצרניות אמריקניות של מטוסי קרב מתחרות לבחירת מטוס קרב מתקדם ובחרו במטוס הראפאל מתוצרת צרפת. אחת הדרישות ההודיות היא לקבל ידע כחלק מכל עסקה ביטחונית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית