ייצוא משובש

סין תייצא מערכות לשיבוש חיישנים במטוסי התראה. האם מערכות אלה ימצאו את דרכם למדינות עוינות לישראל?
מטוס ה"עיטם" (צילום: תע"א)

סין תתחיל לייצא בקרוב מערכות אוויריות לשיבוש החיישנים של מטוסי התראה מוקדמת מהסוג בו עושה שימוש גם חיל האוויר הישראלי. בישראל מנסים להבין האם יש לתחילת הייצוא של מערכות אלה קשר לדברים של ראשי משמרות המהפכה באיראן על יכולתם "לשבש כל מערכת ישראלית מוטסת".

מדובר, לדברי מקורות בישראל, במערכות מוטסות, בדרך כלל לא מאוישות. בניגוד למערכות לוחמה אלקטרונית הקיימות כיום, כאן מדובר באמצעי חדש העושה שימוש בטכנולוגיה של "מלחמת סייבר" מול מערכת מוטסת כדי לשבש אותה או ל"הפיל" אותה לגמרי.

ידוע שהסינים פיתחו מערכות מתקדמות לתקיפה מטוסי התראה כמו ה"אווקס" של חיל האוויר האמריקני. גם האמריקנים מפתחים מערכות דומות ולפני מספר שנים ביצעו ניסוי של מערכת כזו שזכתה לשם SUTER. מערכת זו מזריקה אלגוריתמים שונים למערכות מכ"ם או מערכות גילוי אחרות מה שמשבש את המחשבים שלהן. החשש הוא כי "חיל הסייבר" הסיני, המונה לפי הערכות במערב כ-150 אלף מומחים, הצליח לפתח מערכות המסוגלות לפגוע בתוכנות של מערכת מוטסת להתראה מוקדמת.

המומחים הוסיפו כי קיימת בעיה נוספת - המכ"מים המתקדמים למטוסי קרב, המבוססים על סריקה אלקטרונית AESA, פגיעים יותר למערכות השיבוש החדשות. בגלל שמערכות המכ"ם האלה, שכמה מהן מיוצרות גם על ידי אלתא - חברת הבת של התעשיה האווירית, מכסות שטחים גדולים ויש להן טווחי גילוי גדולים, הן הופכות לחשופות מאוד למערכות השיבוש החדשות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית