"גראדים מתוצרת סין בעזה"

על פי פרסומים זרים ישראל הצליחה ליירט בעבר מספר משלוחי נשק לרצועה, בהם נמצאו רקטות גראד מתוצרת סין. מדובר ברקטות בעלות ראשי נפץ גדולים ובעלי טווח ארוך
שיגור רקטה מעזה (ארכיון: AP)

כמה משלוחים של רקטות שהיו בדרכם לעזה ויורטו בעבר על ידי ישראל כללו גם רקטות גראד מתוצרת סין, כך על פי פרסומים זרים. בדיווחים מצויין עוד כי החמאס מחזיק בכמות של הרקטות האלה שהן הקטלניות ביותר מדגם זה.

תעשיית הנשק של סין מייצרת את רקטות הגראד בכמה דגמים והם נמכרו למדינות רבות בעולם. את הרקטות החלו הסינים לייצר בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, והן נכנסו לשימוש בצבא סין בשנת 1982. "נורינקו", אחת מיצרניות הנשק הסיניות העיקריות, יצרה במשך השנים כמה דגמים של הגראד החל ממה שכונה דגם 81 ועד לדגם המתקדם ביותר הקרוי 90 בי. ל"נורינקו" מפעלים בכל רחבי סין.

הסינים הכניסו שיפורים שונים ברקטה המקורית וגם במשגר הנייד שלה. יש לציין כי משגר זה לא מצוי בידי החמאס והם משגרים את הרקטות ממשגרים קרקעיים פשוטים. לרקטת הגראד המשופרת יש ראש קרבי מלא בכ-19 ק"ג של חומר נפץ "עטוף" ברסיסי מתכת קטלניים. הגראד המשופר הוא רקטה קטלנית ביותר שאורכה כ-3 מטר ושהטווח המירבי שלה כ-40 ק"מ.

הרקטה פותחה בברה"מ לשעבר, אבל נמכרה כאמור להרבה מבעלות בריתה וגם יוצרה בחלק מהן בדגמים משופרים. כיום היא מצויה בשימוש של כ-50 צבאות בעולם. החמאס עושה מאמצים להשיג עוד רקטות כאלה מתוצרת סין מאחר שלדבריו הטווח שלהן גדול יותר ורדיוס הפגיעה של הראש הקרבי גדול משמעותית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית