שיפורי תוכנה איפשרו את אחוזי היירוט הגבוהים של "כיפת ברזל"

אחוזי היירוט הגבוהים של "כיפת ברזל" יסייעו לשיווקה מול לקוחות זרים, שצפויים לבחון אותה בקרוב. פרשנות של אריה אגוזי
שרהב"ט ומפקד חיל האוויר בביקור בסוללת "כיפת ברזל". צילום: משהב"ט

שיפורי תוכנה ובשלות של תורת ההפעלה הם שני הגורמים שהביאו לאחוז היירוטים הגדול של מערכת "כיפת ברזל" בסוף השבוע. מנתוני צה"ל עולה כי מערכת "כיפת ברזל" יירטה ביממה האחרונה 27 רקטות, מתוך 30 רקטות שאיימו על מרכזי אוכלוסיה בישראל.

מקורות במערכת הביטחון אמרו בסוף השבוע כי "שיפורי התוכנה הם תהליך מתמשך וכאשר להם מצרפים את תורת ההפעלה התוצאות מתקבלות מיד".

אחוז היירוטים הגבוה של המערכת עשוי להגביר את העניין בה מצד מדינות אחרות. נציגי כמה צבאות זרים כבר בחנו את המערכת בחודשים האחרונים ועוד כמה ביקורים צפויים בתקופה הקרובה כדי לבחון אותה.

רקטות ומרגמות הם כלי נשק שגובים הרבה קורבנות בקרב הכוחות האמריקאייים באפגניסטן. כדי להתמודד עם איום זה, מפעילים כיום האמריקאיים מערכות של תותחים מהירי ירי מדגם "פלנקס", שהם הסבה של מערכת המיועדת במקור לספינות קרב. המערכת הזו יעילה במידה מוגבלת ובגלל תכונותיה, עלול הירי שלה לגרום לעתים לפגיעה בכח שעושה בה שימוש.

אחד ההישגים של מערכת "כיפת ברזל" היא המכ"ם שלה מתוצרת אלתא, חברת הבת של התעשיה האווירית. מערכת מכ"ם זו יודעת להבחין איזה רקטה מאיימת על אזור מיושב ואיזה תיפול בשטח פתוח. בצורה זו לא משגרים מיירטים ללא צורך ומונעים מהאויב לבצע "מסחטת מיירטים" על ידי שיגור רקטות אפילו ללא חומרי נפץ רק כדי לדלל את כמות המירטים של מערכת "כיפת ברזל".

המקורות הזכירו את ההתנגדות למערכת "כיפת ברזל" בעיקר מצד מי שתמך במערכת יירוט המבוססת על תותח לייזר "נאוטילוס". אחד הגורמים טען: "לו היינו הולכים על הפיתרון הזה לא היתה לנו עדיין מערכת. ללייזר יקח עוד כמה שנים טובות עד שהוא יוכל להגיע אפילו לאחוז קטן של יירוטים שמבצעת מערכת 'כיפה ברזל'".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית