אבטחת קידוחי הגז: מי יממן?

ההדלפות ב"ויקיליקס" על העברת הקודים של מל"טים ישראלים לרוסיה - עושות נזק רב; הדיסאינפורמציה בקשר לקיצוץ בתקציב הביטחון מצליחה; חייבים לטפל בסוגיית ביטחון העורף; והוואקום בכל הקשור לאבטחת קידוחי הגז בים התיכון. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

בהנחה שחלק מההדלפות ל"ויקיליקס" לא מבוססות על מציאות מוצקה. בהנחה שחלק מהן מבוסס על שמועות, בהנחה שחלק מהן דמיוני, למרות כל אלה צריך לבחון את ההדלפה האחרונה הקשורה לישראל. זו מדברת על כך שמישהו בישראל העביר לרוסיה את הקודים של המל"טים שנמכרו לגאורגיה תמורת הקודים של מערכת מתקדמת נגד מטוסים שרוסיה מכרה לסוריה.

אז ככה, גם אם מישהו במערכת הביטחון הישראלית העלה רעיון כזה אפילו כהזיה, הוא צריך לקבל בעיטה גדולה בתחת. מי שלא מבין שבעולם הזה אין סודות, הוא טמבל מוחלט. שהרי גם אם ההדלפה לא מבוססת היא נולדה באיזה מקום. היא נולדה, הודלפה וכבר גורמת נזק אדיר.

ישראל מצטיירת כמדינה שלא שומרת את הפרטים של מערכות נשק שהיא מוכרת, אלא מוכנה לעשות בהם שימוש. זה רע מאוד גם כאמור אם כל ההדלפה מבוססת על רעיון שמישהו העלה בפאב אפוף אלכוהול ועשן סיגריות. מישהו שמע, מישהו העלה על הכתב. הנזק נעשה. שכל לא קונים במכולת ויש בישראל גם ללא קשר להדלפה הזו שלא קנו אותו גם בסופרמרקט.

בלאגן בלשכה 

ההדלפות על הנעשה בלשכת ראש הממשלה בזמן השיא של פרשת נתן אשל ואחריה, מצביעות על משהו מהסוג הגרוע ביותר. הלשכה בה אמורות להתקבל ההחלטות הביטחוניות הקריטיות ביותר שסועה, מפוררת, מלאה אמוציות ועניינים שלא שייכים בשום צורה לניהול ענייני המדינה.

אז מי בדיוק הכין את הביקורים של בנימין נתניהו בוושינגטון. מי תאם את כל העמדות שישראל תציג ברגע קריטי זה. איך יכולה לשכת מבורדקת, בלשון עדינה, להכין ביקור כזה. לא פלא שבבית הלבן יש יחס "קר" כלפי כל מה שמקורו בלשכת נתניהו.

צריך רק לקוות שמה שהוכן לקראת הביקור בלשכת שר הביטחון אהוד ברק, מסודר יותר ונעשה בצורה שלשכות כאלה אמורות לתפקד. אחרת מצבנו באמת גרוע בעיקר מול בעלת הברית הגדולה שלנו אבל לא רק.

ארגון מיותר

האו"ם, אותו ארגון מיותר התגלה השבוע שוב במלוא מערומיו. באן-קי מון, המזכיר הכללי עם האנגלית הכמעט בסיסית שלו, ניסה לספר כמה המצב בסוריה נורא ומה צריך לעשות. הוא דיבר בכל רשת טלוויזיה אפשרית אבל זה היה מיותר. אין ביכולתו של האו"ם לעשות דבר. מול העמדה של שתי המעצמות היחידות כיום בעולם, רוסיה וסין, הארגון הזה מתגמד לגובה של קומת הכניסה לבנין רב הקומות בניו יורק, בו שוכן מטהו.

כל דולר שמושקע באו"ם מיותר. מדובר בארגון בירוקרטי שלא מתאים לשום בעיה עולמית, בטח לא כזו שהפכה מהר מאוד להשמדה שיטתית של הסורים על ידי מנהיגם המטורף. למה זה חשוב לנו? כי ישראל ממהרת להתלונן באו"ם על כל שיגור רקטות לדרום הארץ. היא מתלוננת גם על אירועים בגבול לבנון.

מישהו בירושלים החליט להצטרף לתיאטרון המגוחך הזה שאין בו תועלת. אז מישהו כאן חייב לקבל החלטה שלא לבזבז יותר שיחת טלפון על פניה לארגון חסר תועלת זה.

לשמור על העורף

בקרוב ייערך ניסוי ראשון של מערכת הטיל המשופר נגד טילים "חץ-3". ישראל משפרת את יכולתה ליירט טילים אבל נדמה שזה הכל. העורף חשוף. העורף מופקר. אין מקלטים, אין מסכות אב"כ. ייצורן על סף הפסקה אבל מדי כמה חודשים פיקוד העורף עורך תרגיל גדול.

הממשלה הפקירה את העורף. אין יד מכוונת, אין ארגון אחד שיכול לטפל במטחים של טילים ורקטות שיפגעו בעורף. במצב הזה מישהו צריך קבל החלטות קשות. אם לא תתקבלנה החלטות כאלה כל חברי הממשלה יתכנסו במקלט הלאומי שהוכן באזור ירושלים ואנחנו נראה רחובות שלמים נהרסים.

ישראל חייבת היום יותר מאשר תמיד להבהיר שלא תהיה כאן מלחמת התשה, דגם חדיש של ה"בליץ" על לונדון במלחמת העולם השנייה.

אבל כאן לא מקבלים החלטות כאן עסוקים במריבות פנימיות הזויות.

מניפולציה ודיסאינפורמציה

בדרכי לארץ מחו"ל אתמול ראיתי שוב כתבות על מה יקרה לפועלים של מפעלים שלא יקבלו חוזים ממערכת הביטחון בגלל מה שמכונה "הקיצוץ בתקציב הביטחון". הנוסע שלידי קרא בעיון ואמר לי ש"זה נורא".

שוב הצליחה מכונת התעמולה המשומנת לגעת בעצבים חשופים.

אז ככה, אף עובד במפעלים האלה לא יפוטר כתוצאה ישירה מהטענות של מערכת הביטחון על מחסור בתקציב. אם תכולת העבודה בכמה מפעלים המייצרים עבור מערכת הביטחון ירדה או תרד בקרוב זה בגלל החלטות שהתקבלו ללא קשר לוויכוח ההזוי על תקציב הביטחון בין משרד הביטחון ומשרד האוצר. בוויכוח הזה הגיעו לשיאים של דיסאינפורמציה. כולם משקרים את כולם ומי שלא מצוי בעניינים חושב שמחר לא יהיה לחם בבסיסי צה"ל. 

אז אני אומר מתוך ידיעה - גם אם מחר באמת יקצצו את תקציב הביטחון שבינתיים רק גדל, זה ממש לא יורגש. שכבות עבות של שומן יגרמו לכך. אבל במקום לטפל בשכבות הללו מעדיפים שני המשרדים להמשיך בחילופי הסיפורים ההזויים שמדי שבוע מגיעים לשיא או ליתר דיוק לשפל חדש.

הגנה על הכסף

כמו בנושאים אחרים איש עדיין לא ישב וחשב ברצינות איך מגנים על מאגרי הגז והנפט בים התיכון. בינתיים חיל הים עושה פעילות בטחון שוטף, אבל זה רק המעט שניתן לעשות באמצעים הקיימים. איש גם לא חשב מה צריך להיות חלקן של החברות בעלות המאגרים, בעלות האבטחה שלפי כל אומדן תהיה עצומה.

אז מול חופי ישראל יש כיום כמה פצצות מתקתקות שמהוות מטרה לכל ארגון מחבלים ובישראל עדיין לא ברור מי אמור לתאם את הפעילות שנועדה להגן שהן לא תתפוצצנה לכולנו בפרצוף. כמו בהרבה נושאים אחרים חלק מהגורמים יודע שמדובר באחריות גדולה, חלק אחר יודע שההגנה תעלה הרבה כסף. בין שני אלה יש ואקום.

הממשלה חייבת לקבל החלטה בעניין ומהר. בינתיים נראה שלאיש לא ממש בוער.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית