מניחים יסודות לביטחון לאומי

בבית הספר למודיעין בניגריה מלמדים את בכירי הצבא כיצד להתמודד עם אתגרי הביטחון מבית ומחוץ

מניחים יסודות לביטחון לאומי

הקומודור עבדול קאדר והכותב אפרים לפיד בניגריה

ניגריה עומדת על ארבע רגליים של ביטחון לאומי: הביטחון הצבאי-הפיזי, מדיניות החוץ, החברה והכלכלה. אתגר לא פשוט כאשר מדובר במדינה השמינית בעולם במספר תושביה, העומד על כ-160 מיליון בני אדם.

היעדים המרכזיים העומדים בפני מערכת הביטחון המקומית הם הגנה על סמלי המשטר ועל מקורות הנפט והמחצבים האחרים, התמודדות עם טרור פנימי (בעדיפות פיראטים, חטיפות) וחיצוני, ומאבק בפשיעה ובשחיתות.

כאן נכנס לתמונה בית הספר למודיעין. המוסד הוא חלק מה-DIA גוף המודיעין הממלכתי הבכיר במדינה. מדובר בגוף הכפוף ישירות לשר ההגנה הניגרי. בבית הספר נערכים קורסים והשתלמויות לכל גורמי הביטחון הלאומי: הצבא (יבשה, אויר, ים), המשטרה, משרדי הממשלה הנוגעים בדבר (חוץ,משפטים, אנרגיה ועוד). מרתק לראות בקורס אחד את נציגי כל הגורמים, אלה במדים ואלה בחליפות, מקיימים דיונים משותפים ובעיקר יוצרים רשת היכרויות המסייעת לתפקוד מתואם וטוב יותר בארץ כה גדולה ומורכבת.

מפקד בית הספר, הקומודור עבדול קאדר, מציין בגאווה את היכולת המקצועית המרשימה המועברת בקורסים השונים ואווירת שיתוף הפעולה בין החניכים.

מסתמכים על הניסיון

בסגל בית הספר פועלים גם גמלאים של צבא ניגריה מתוך גישה כי יש לנצל את ניסיונם העשיר לטובת המערכת. כך, למשל, בקורס ביטחון לאומי שהתקיים לאחרונה ביוזמת מכללת הגליל בישראל ניהל את הקורס מטעם הניגרים סא"ל אודומה אודופיה שפרש לפני שלוש שנים משרות קבע ארוך בחיל האוויר הניגרי.

בניגריה אין שירות חובה והצבא מבוסס על סגל קבע מקצועי. יש לציין עם זאת, כי מתקיימת שם מסגרת של שרות לאומי לבני 21 בוגרי אוניברסיטאות. הם מוצבים במסגרות אזרחיות וצבאיות למשך שנה.

הקומודור עבדול קאדר (50) מוסלמי, אשר ביקר בישראל, מעריך מאד את קהילת המודיעין בארץ. מדינה נוספת הנראית לו מתאימה ליישום לקחים היא ברזיל, גם שם מתמודדים עם אתגרים דומים.

תקשורת מגוייסת

קאדר סיפר כי מתגבשת יוזמה לשתף גם עיתונאים מניגריה בקורסים הקבועים של בית הספר כדי לחזק את היחסים בין הממסד הביטחוני והתקשורת. בניגריה מצפים מהתקשורת המקומית להבנה והזדהות עמוקה עם הערכים של המדינה ולהתחשבות רבה מאד בסיקור התקשורתי, רעיונות הנשמעים לעתים מופרכים לאוזניים ישראליות (או אחרות).

הזיקה השוטפת עם התקשורת היא כזו שמבצעים באמצעותה ובידיעתה גם לוחמה פסיכולוגית לצרכים לאומיים שונים.