"לצה"ל אין תכנית עבודה ל-2012"

בדיון בוועדת חוץ וביטחון על האפשרות של סגירת פרוייקט המרכבה סערו הרוחות. "סגירת הפרויקט תוביל לפיטורי 2,000 עובדים", אמר נציג התעשיינים
טנק מרכבה סימן 4 (צילום: דובר צה"ל)

חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסו לדיון דחוף על הקפאת הזמנות לפרויקט טנק המרכבה ונגמ"ש הנמ"ר. כפי שנחשף באתר ישראל דיפנס, ההחלטה הגיעה על רקע מאבקי התקציב בין משרד הביטחון למשרד האוצר.

אם יוחלט לסגור את קווי הייצור של טנק המרכבה צפויים פיטוריהם של אלפי עובדים. נציג התאחדות התעשיינים בדיון, רון טוטנהוור, אמר בדיון כי סביב הפרוייקט מועסקים כעשרת אלפים עובדים וכ-70 אחוז ממנו מיוצר בישראל. "סגירת פרויקט טנק המרכבה תביא לפיטורים של כ-2,000 עובדים", ציין טוטנהוור בפני הנוכחים. טנק המרכבה מהווה את עמוד השדרה של חיל השיריון הישראלי. בשנת 2003 נכנס לייצור טנק המרכבה סימן 4, הדגם המתקדם ביותר של הטנק.

איתן קינן, מנכ"ל חברה בתעשייה הבטחונית, אמר: "סדרי הגודל של עצירת העבודות היום היא בעיה קשה. כבר היום המצב הוא בלתי נסבל. הזמנות נעשות בהיקפים קטנים מאוד. לא מזמינים פרויקטים ועצרו פרויקטים שכבר בתהליך. חברה שעצרו לה פרויקט בשני מיליון שקלים עלולה לסגור שערים".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, הזהיר: "אי אפשר לנהל מדינה בשלוף. המדינה החליטה לפזר מפעלים, חלקם עוסקים במערכת הביטחון. תארו לכם שאנחנו בפריפריה נודיע שמחר לא יוצאים למילואים? מנצלים אותנו בצורה צינית ובוטה כדי שנזעק בפני שר הביטחון. כל מי שעוסקים במפעלים בפריפריה לא יכולים להרשות לעצמם לפטר עובדים. פשוט לא יכולים".

בדיון נכח גם סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר נווה. לטענתו "לצה"ל אין תכנית עבודה ל-2012, הוא מתנהל מעכשיו לעכשיו". נווה סיפר על המצב הקשה בו נמצאים בצה"ל בכל הקשור לתקציב. "כל שבוע אני יושב עם אנשיי לראות כמה כסף יש בקופה לראות איזה גדוד יכול לצאת לאימונים", אמר והוסיף כי "בצה"ל יש היום 8,000 אנשי קבע מתחת לשכר המינימום. זה שאני רב עם האוצר על השלמת השכר זה לא פחות חשוב משכר עובדי הקבלן. אנחנו במשבר, ליבנו עם התעשיינים".

יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז, אמר כי "יש פה בעיה בשיקול הדעת. טנק המרכבה מייצר ביטחון בחזית, אבל הוא מייצר גם ביטחון כלכלי בעורף. מי שמנסה לפגוע ולזעזע את הפרויקט הזה פוגע בישראל. והפגיעה היא בכמה ממדים - בממד החברתי, הביטחוני והטכנולוגי".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית