מעקב מקרוב

יצרניות המל"טים פועלות להסב כלי טיס מאויישים למטוסים ללא טייס. בחיל האוויר עוקבים מקרוב אחר הפיתוחים החדשים בתחום

חיל האוויר "עוקב" אחר המאמצים שעושות יצרניות מל"טים להפוך מטוסים מאוישים למטוסים ללא טייס למשימות שונות. אחד הפרויקטים הבולטים בתחום זה הוא של חברת "ארונאוטיקס" מיבנה, שלקחה מטוס דו מנוע מתוצרת חברת "דיאמונד" והפכה אותו למל"ט גדול המכונה "דומינטור".

היות והמטוס הלא מאויש חורג מההוראות של ההסכם למניעת הפצת טילים ארוכי טווח וגם מל"טים כאלה אותם ניתן לחמש, מייצרת החברה דגם מיוחד לייצוא העומד בכל הכללים. ישראל אינה חתומה על ההסכם אבל מקיימת את הוראותיו.

מקור בכיר אמר כי לפלטפורמה מאוישת שהפכה למל"ט יש כמה יתרונות. ראשית מדובר בכלי טיס מרושיין ושנית עלויות הרכישה והתחזוקה שלו נמוכות. לדברי המקור יש גם כמה חסרונות ובהם מהירות הטיסה שברוב המשימות גבוה מהדרוש. אבל כאמור בחיל עוקבים אחרי מאמצי ההסבה של כלים מאוישים לבלתי מאוישים המקור סירב לומר אם יש תכניות לרכש פלטפורמה כזו לצורך ביצוע משימות מסוימות.

כידוע התעשייה האווירית עוסקת מזה כמה שנים במאמצים להפוך מסוק מאויש לכלי טיס ללא טייס שיוכל לבצע משימות בעיקר מעל סיפון של ספינות חיל ים. נעשתה בנושא עבודה בשיתוף עם הודו אבל נראה כי בשלב זה המאמץ לא הניב מערכת מבצעית. הבעיה העיקרית עליה רוצים להתגבר באמצעות מסוק בלתי מאויש הנחיתה על סיפונה של ספיה בים סוער. המומחים אומרים כי כלי אוטונומי יוכל לבצע את המשימה בצורה הטובה ביותר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית