מכירת נשק לרוסיה: לא חושבים קדימה

מכירת נשק לרוסיה: לא חושבים קדימה

"שיקולים גלובליים", זה מה שמערכת הביטחון אומרת כדי לנמק עסקאות למכירת נשק ישראלי לרוסיה. בשלב זה מדובר על מל"טים, אבל התיאבון הרוסי גדל והם מכירים בעליונות של הטכנולוגיה הישראלית בכמה תחומים.

על רקע הטבח בסוריה בחסות רוסיה וסין, צריכה ישראל לשקול מחדש את צעדיה מול מוסקבה בכל הקשור למכירת נשק לרוסיה. התמיכה הבלתי מעורערת של מוסקבה בסוריה והווטו שהטילה רוסיה על סנקציות נוספות נגד משטר אסד נובעת בין היתר מתוכניות רוסיות להקים מחדש מרכז מודיעני אזורי מרכזי בסוריה.

כבר לפני כשלוש שנים נפוצו ידיעות על כך שמשרד ההגנה הרוסי החליט להקים מחדש את בסיס הצי בסוריה שהיה פעיל בשנות המלחמה הקרה. השמועות החלו בעקבות דבריו של מפקד הצי הרוסי דאז האדמירל ולדימיר מסורין בעת ביקור בבסיס הצי הרוסי בנמל סבסטופול באוקראינה.

מקורות בישראל אמרו אז ואומרים גם כיום כי התכנית קשורה כנראה למתיחות בין ארהב ורוסיה בעיקר בנושא התכנית האמריקנית להציב בארופה מערכות של טילים נגד טילים. הצי השישי האמריקני מקיים נוכחות קבועה בים התיכון ואילו הרוסים שולחים אליו ספינות שלהם רק על בסיס של מה שקרוי "תמרונים" או ביקורי ידידות במדינות שונות.

מאז התפרקות ברה"מ מצוי הצי הרוסי במשבר, אולם בשנתיים האחרונות יש מאמץ לשקם את ספינות המלחמה לסוגיהן וגם את צי הצוללות. רוסיה גם רואה בסוריה לקוחה פוטנציאלית טובה למערכות נשק מתוצרתה. לרוסיה יש שיקולים. צריך שגם לישראל יהיו שיקולים. אחרת נראה מחר מערכות נשק מתוצרת ישראל בבסיסים סוריים.

בישראל יש נטייה לראות רק "עד קצה האף" צריך לשנות את זה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית