מל"טים בפקיסטן: אובמה מדבר יותר מדי

מל"טים בפקיסטן: אובמה מדבר יותר מדי

שני דברים עולים בברור מההודאה של נשיא ארה"ב ברק אובמה על הפעלת מל"טים למשימות חיסול בפקיסטן. האחד שהמל"טים הופכים לכלי חשוב יותר ויותר במלחמה בטרור והשני הוא שלעתים גם מנהיגים עולמיים מדברים יותר מדי.

ברק אובמה, התייחס אמש ראשונה בפומבי לנושא שהממשל האמריקאי ממעט למסור מידע לגביו, אף שהוא גורר ביקורת עולמית רבה - התקיפות שעורכים מטוסים ללא טייס של צבא ארה"ב בשטח פקיסטן. בשיחת וידאו שנמשכה כשעה ברשת החברתית גוגל-פלוס, במהלכה ענה לשאלות גולשים, אישר אובמה כי הצבא עורך תקיפות כאלו, אולם הבהיר כי מדובר ב"מאמץ מרוכז לפגיעה באנשים שנמצאים ברשימת המבוקשים", וכי הצבא "נוהג בזהירות רבה", ובדרך כלל מצליח להימנע מפגיעה באזרחים.

בארה"ב ללא ספק הורמה יותר מגבה אחת של קצינים בכירים וממלאי תפקידים בפנטגון. ארה"ב וגם מדינות אחרות לא מדברות בדרך כלל על שימוש בכלים אוטונומיים לחיסולים ממוקדים. זה נעשה ביותר ממדינה אחת, השמעות בענין רבות אבל אישורים רשמיים לא היו עד אמש.

לא ברור מה הניע את נשיא ארה"ב לשחרר הודאה כזו אבל או שזה פשוט נפלט לו או שמדובר בדיבורי בחירות. בכל מקרה, הדברים חידדו עוד יותר את הנושא של שימוש בכלים לא מאוישים כחלק מהלחימה נגד טרור בעולם. אין ספק שזה כלי אדיר ושהשימוש בו רק ילך ויגבר. אבל נראה גם כי ככל שימעטו לדבר עליו כך יהיה טוב יותר לכל מי שהוא מטרה לפעולות טרור.

מחשבה נוספת בענין - מה שארה"ב יכולה להרשות לעצמה ובעיקר נשיאה הוא בבחינת מותרות למדינות ומנהיגים אחרים. מה שחשוב באמת הוא העובדה שרותמים את כל הטכנולוגיות החדישות למטרה של מלחמה בטרור שגם הוא נעשה מתוחכם ונפוץ יותר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית