התרסקות המל"ט: תקלות קורות

התרסקות המל"ט: תקלות קורות

התרסקותו אתמול של המל"ט מדגם "איתן" ליד גדרה היא תקרית לא נעימה. אבל צריך לזכור שכאשר מישהו מותח את הטכנולוגיה עד לקצה, תקלות קורות. וישראל ללא ספק גם בתחום המל"טים, מותחת את הטכנולוגיה עד לקצה ומעט מעבר.

תקלות בפיתוח מערכות צבאיות קורות בכל העולם. כאשר בארה"ב מל"ט סודי מתרסק במדבר נבאדה, הסיכויים שמישהו ידע מזה קטנים מאוד. אבל במדינת ישראל הכל קטן, הכל קרוב וכולם רואים כמעט הכל.

שבירת כנף המל"ט הענק היא תקלה חמורה ללא ספק. משהו לא טוב קרה שם. האם זו בעיית תכנון?, האם זו בעיה של מעבר על מגבלות המטוס?, האם "מטען" מיוחד שהוצמד למל"ט שיבש את יציבותו והפעיל על הכנף כוחות לא מתוכננים?

החקירה שנפתחה מיד אחרי ההתרסקות, תמצא כמעט ללא ספק תשובות לכל השאלות המטרידות הללו. כמה פרשנים מיהרו אתמול והיום ליחס משמעויות מרחיקות לכת להתרסקות בעיקר על אפשרויות הייצוא של המערכת לצבאות זרים. זה ממש לא רציני. כל צבא מתקדם יודע שמערכות צבאיות מתקדמות, בעיקר בשלבי הפיתוח וההכנסה לשרות עוברות "חבלי קליטה" שחלקם מסתיים בהתרסקות.

בשלב זה של החקירה נראה כי התקלה ארעה בגלל "מטען מיוחד" שהוצמד לאחת מכנפיו הארוכות של ה"איתן". הכל ייבדק, המסקנות יוסקו והמל"ט הזה שמסוגל לטוס רחוק, רחוק מאוד, ימשיך בתהליך הקליטה בחיל האוויר ולספק יכולות שחשובות מאוד לביטחון המדינה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית