המל"ט שהתרסק: אין סיכוי לשקמו

מדובר בפעם הראשונה שמל"ט מדגם זה מתרסק במהלך טיסה. נסיבות המקרה נבדקות. הנזק - עשרות מיליוני שקלים
מל"ט הרון

למל"ט מסוג "איתן" שהתרסק ביום ראשון בבוקר נגרם נזק כבד, שלא יאפשר לשקם אותו. כך מסרו שעות אחרי התאונה גורמים בחיל האוויר. 

מפקד חיל האוויר אלוף עידו נחושתן התייחס להתרסקות המטוס במהלך נאום בכנס החלל על שם אילן רמון ז"ל, של מכון פישר, שנערך בבית חיל האוויר. האלוף נחושתן אמר כי התרסקות אירעה כתוצאה מתלישת כנף המטוס ממקומו, במהלך ניסוי טיסה. 

כלי הטיס, שגודלו כגודל מטוס בואינג 737, התרסק באזורמרכז הארץ. עדיין לא ידועה סיבת ההתרסקות המדויקת. מדובר במל"ט הענק מדגם "הרון טי.פי." המיוצר על ידי התעשייה האווירית. המל"ט התרסק במהלכה של טיסת ניסוי משותפת של חיל האוויר והתע"א. ככל הנראה הוא חרג ממגבלות הטיסה והתרסק.

זוהי הפעם הראשונה בה מל"ט מדגם זה מתרסק במהלך טיסה. מדובר באחד המל"טים המתקדמים שיש ברשות חיל האוויר והם נמצאים כיום בתהליך של קליטה בחיל. מצה"ל נמסר כי לא היו נפגעים באירוע וכי כלי הטיס התרסק בשדה קוצים.

המל"ט "הרון טי.פי" תוכנן כ"פלטפורמה רב משימתית", מעין "משאית" עליה ניתן להתקין אמצעים כבדים ביותר. ה"משאית האווירית" הזו מונעת באמצעות מנוע אדיר בעל הספק של 1200 כוח סוס.

הגודל, עוצמת המנוע והמערכות, שונים מכל מה שהיה קיים עד בחיל האוויר עד קליטת ה"איתן". המנוע האדיר והכנפיים הארוכות והרחבות מאפשרות ל"איתן" לנסוק לגבהים של עד 40,000 רגל (כ-13 ק"מ), ולשהות באויר עד לזמן דמיוני כמעט של 36 שעות. הכנפיים באורך של 26 מטר, בדיוק כמו של מטוס נוסעים מדגם בואינג-737, ועוצמת המנוע מאפשרים ל"איתן" להמריא במשקל כולל של יותר מארבעה טון, מתוך זה יכולת לשאת מטען במשקל של יותר מטון. תאי איכסון ענקיים בגופו של המל"ט הענק , יכולים לקלוט בתוכם כל מערכת שמתכנני המשימות של חילות האוויר יחשבו עליהם.  

כיום מבצעים המל"טים של חיל האוויר הישראלי יותר שעות טיסה מהמטוסים המאוישים של החיל. החיל לא מוסר מספרים, אבל נראה כי המל"טים מבצעים כ- 60 אחוזים מסך שעות הטיסה של חיל האוויר. מדובר במספר מדהים ונראה שהוא יגדל כאמור עד לגבול מסוים.

מקור בכיר בתחום אמר בעבר ל"ישראל דיפנס" כי בשנת 2030 יהיה חצי מהסד"כ של חיל האוויר הישראלי מורכב מכלי טיס בלתי מאוישים. מבחינת שעות טיסה, המל"טים, כאמור, כבר שולטים. יש לציין כי הקפיצה מ-40 אחוזים של שעות הטיסה הכלליות, לזכות המל"טים ל-כ-60 אחוזים , נעשתה בזמן קצר יחסית במושגי הפעלת כוח צבאי אווירי.

סא"ל אמיר וייס, ראש ענף במחלקת כטב"מ מודיעין וחלל לצ"ד בחיל האוויר, אמר לאחרונה בכנס תעופה וחלל כי "היום כטב"מים פועלים פי 10 מאשר היה לפני כמה שנים. לדוגמא, במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' (2009-2010) כ-50 אחוזים מהגיחות המבצעיות בוצעו על ידי כלי הטיס הבלתי מאויישים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית