פצצות חודרות בונקרים: המירוץ נגד שעון התקיפה

שר ההגנה של ארה"ב אמר בראיון כי פצצות חודרות בונקרים עדיין אינן מתאימות להתמודד עם הביצורים של תכנית הגרעין האיראנית
פצצה "מפצחת בונקרים" של צבא ארה"ב

הפרסומים בארצות הברית על כך שפצצות הענק "מפצחות הבונקרים", המיועדות להריסת מטרות כמו מתקני הגרעין האיראניים, עדיין אינן מבצעיות, מעוררת דאגה בישראל.

העיתון וולסטריט ג'ורנל פירסם בסוף השבוע כי שר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פאנטה, הודה בראיון כי לפצצות הקיימות יש קושי מול מתקנים מבוצרים באיראן. לדבריו, עדיין דרושה עבודת פיתוח, אבל הוא בטוח שלאחריה הפצצה תהיה מוכנה גם לאתגר הזה. "אנחנו עדיין מנסים לפתח אותן", אמר פאנטה.

מקורות ישראלים אמרו כי בהתייחס לכך כי לדברים יכולים להיות שני הסברים: רצון לתת סיבה לעיכוב בפעולה צבאית אמריקני נגד איראן או קשיים טכניים אמיתיים.

תחת מעטה סודיות עוסקות כמה מיצרניות הנשק בארהב בפיתוח של פצצת "מכסחת בונקרים" במשקל של יותר מ-13 טון, בה יחמשו את המפציץ הכבד מדגם בי-52 או את מטוס ה"כנף המעופפת" מדגם בי-2.

הדרישה לא נקשרה בשום דרך לתקיפה אפשרית באיראן, אבל אין, למעשה, כל מטרה פונטציאלית אחרת לכלי נשק מסוג זה.

בשלב זה ידוע כי חברת בואינג מפתחת אב טיפוס של פצצה כזו, שחלקים שלה כבר נוסו במטווחים בארהב.

הכור העירקי הותקף בשנת 1981, באמצעות 16 פצצות במשקל טון כל אחת שהשליכו 8 מטוסי האפ-16 של חיל האויר הישראלי.

ההערכה היא כי כדי להשמיד את הכור בבושהר ואת מיתקני הגרעין האיראניים האחרים, יהיה צורך בכמות פצצות גדולה הרבה יותר. נראה כי הפצצה המיוחדת מיועדת לפגיעה קשה בכמה חלקים של מתקני הגרעין של איראן, שהם קריטיים לעתיד התוכנית ומוגנים היטב.

עד כה הוציא משרד ההגנה האמריקאי כ-330 מיליון דולרים למטרות פיתוחן של כ-20 פצצות. בפנטגון זקוקים ל-82 מיליון דולר נוספים כדי להפוך את הפצצה לאפקטיבית יותר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית