מסתורין סביב מעצר מדען איראני בארה"ב

בדיקה מגלה כי פרופ' סייד מוג'טבה אטרודי, שנעצר באה"ב, קשור ככל הנראה לפרויקטים צבאיים במשרד ההגנה האיראני. לפני כשנה קיבל את פרס המדען המצטיין מידיהם של נשיא איראן ושר ההגנה האיראני על פיתוח שבב תקשורת

מסתורין סביב מעצר מדען איראני בארה"ב

המדען האיראני העצור

בארצות הברית הובא בסוף השבוע להמשך מעצר, מדען איראני החשוד כי הפר את חוקי הייצוא האמריקניים בגלל שניסה לקנות ציוד מתקדם ממעבדה בקליפורניה.

המדען, ד"ר סייד מוג'טבה אטרודי, הוא מומחה לפיתוח שבבים בן 54, פרופסור בכיר בפקולטה לאלקטרוניקה באוניברסיטת שריף בטהרן. הוא נעצר כבר ב-7 לדצמבר 2011, בעת שנחת בנמל התעופה של לוס אנג'לס.

פרטי כתב האישום עדיין חסויים, ואולם, על פניו נראה כי מדובר בדפוס פעולה מוכר של אגף הלוגיסטיקה במשרד הביטחון האיראני, הנוהג להשתמש במקומיים ממוצא איראני, מהנדסים בדרג נמוך המשתלמים בחו"ל וחברות קש בתחום האלקטרוניקה, כדי לרכוש מרכיבים חיוניים לתוכנית הגרעין והטילים האיראנית.

בשנים האחרונות הוגשו בארה"ב כתבי אישום נגד עשרות סוחרים כאלה וביניהם מג'יד קאקוואנד, סוכן איראני שנעצר בפריס, לאחר שרכש מאות רכיבים עבור חברת האלקטרוניקה IEI של משרד ההגנה האיראני. בין המוצרים גם מכשיר "ספקטרו-רפלקטומטר", ציוד מדידה משוכלל הנדרש לניסוי טילים לטווח ארוך.

בדו"ח האחרון הצליחו פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לחשוף תכנית לרכישת ציוד, חומרים ושירותים, שבהם ניתן להשתמש לצורך יצירת נפץ גרעיני, אף שיש להם גם יישומים אזרחיים. בין השאר, נחשפו מתגים אלקטרוניים הפועלים במהירות גבוהה לצורך הפעלת נפצים גרעיניים, מצלמות HD למהירויות גבוהות (לצורך ניתוח ניסויים) וציוד לגילוי ומדידה של קרינה גרעינית. רכיבים מסוג זה מהווים אינדיקציה לפיתוח אפשרי של נשק גרעיני.

במקרה זה לא מדובר בדג רקק כי אם במהנדס בכיר - מדען מוערך החתום על יותר מ-30 מאמרים טכניים בתחום אנלוגי ועיצוב מעגלים משולבים אנלוגיים, כמו גם כלי CAD בתחומים הקשורים להנדסת מיקרו אלקטרוניקה המשמשים לתעשיית המחשוב והתקשורת אך נחוצים גם לתעשייה הצבאית לצורך פיתוחי מערכות נשק ומערכות אוויריות, כדוגמת תכנית הטילים והחלל ועד רכיבים בראשי נפץ גרעיניים. לא מן הנמנע, כי מעצרו קשור דווקא למידע שהוא נושא בקרבו בתחומים הללו.

בתחילת 2011 זכה לצד 23 מדענים נוספים בפרס האיראני הבינלאומי "חאריזמי " היוקרתי המוענק למדענים מצטיינים על מחקר שערך לעיצוב מקלט שבב לקבל תמונות דיגיטליות. הפרס הוענק לו במעמד נשיא איראן, שר המדע והגנרל אחמד וחידי, שר ההגנה האיראני האחראי על התעשיות הביטחוניות באיראן.

המחקר שערך יכול לשמש לצורך ניתוח ניסויים וכן לייצור אנטנות קטנות הנדרשות לתקשורת עם טילים. פרס דומה הוענק במעמד דומה לפרופסור מסעוד עלי מחמודי, מדען גרעין שחוסל בשנת 2010, והיה קשור למחקרים תיאורטיים במסגרת משרד ההגנה האיראני.

פרופסור אטרודי משמש מרצה בכיר בפקולטה לאלקטרוניקה באוניברסיטת שריף בטהרן ושוהה מעת לעת במשרד מס 208 בקומה הראשונה של המחלקה לאלקטרוניקה. את תמונתו של הפרופסור דאגו במחלקה של אוניברסיטת שריף להשאיר עלומה, אולם בחיפוש מעמיק נמצא תיעוד בארכיון אקדמי בינלאומי.

אוניברסיטת שריף לטכנולוגיה מוכרת זה שנים רבות כמכון הייצוא האנושי המרכזי של אקדמאיים המשרתים את תכניות הגרעין והטילים של איראן, ובפרט אלו המתבצעות במסלול החשאי. מכוני מחקר של האוניברסיטה, במיוחד אלו ליד אוניברסיטת מאלק אשתר, העוסקים בפיזיקה, שימשו עד לאחרונה לאירוח אתר של מכון מחקר צבאי חשאי בתחום הפיזיקה, בשם FEDAT.

בראש המכון עומד מוחסיין פקריזאדה, והוא עוסק בחיבור כל הפרויקטים החשאיים הנדרשים לפיתוח פצצה גרעינית. בין בוגרי האוניברסיטה גם פרופ' מוסטפא אחמדי רושאן, מהנדס כימיה, שחוסל לאחרונה ועל פי דיווחים עסק בפיתוח דור חדש של צנטריפוגות שהותקנו באתר העשרת האורניום ליד קום וכן ביישומים הקשורים לתוכנית הטילים האיראנית.

אטרודי קיבל את התואר הראשון מהאוניברסיטה הסמי-צבאית אמיר כביר (טהרן הפוליטכני) בשנת 1985, ובשנת 1987 קיבל את התואר שני בהנדסת חשמל מהאוניברסיטה של דרום קליפורניה (USC), שם גם השלים את עבודת הדוקטורט בנושא תכנון מעגלים משולבים אנלוגיים.

משנת 1993 ועד 1996 עבד עם חברת Linear Technology כמהנדס תכנון בכיר. חברת "ליינר טכנולוגי" הפועלת גם בישראל, מייצרת ומשווקת מעגלים משולבים עבור ענפי התעשייה והתקשורת, ומתמחה גם במוצרים למדידה ובקרת תהליכים, יישומים צבאיים ומערכות חלל.

מאז, משמש אטרודי לצד משרתו באוניברסיטת שריף גם כיועץ לחברות IC שונות ופוקד מעת לעת את יבשת אירופה וארצות הברית, שבה יש לו קשרים אקדמיים ומקצועיים. יתכן, שזו גם הסיבה לכף שבאיראן החליטו לשגרו כדי ולנסות ולהשיג טכנולוגיה קריטית למרות הסיכון שבחשיפתו.

You might be interested also