מתחיל איוש צוללת ה"דולפין" הרביעית

החיל צפוי להצטייד בשנים הבאות בשלוש צוללות חדשות, שיהיו "כמו מיני צוללת גרעינית", לדברי גורם ביטחוני בכיר
צוללת "דולפין" (צילום: אתר חיל הים)

חיל הים מתחיל להקים צוות לאיוש צוללת "דולפין" רביעית, שאמורה להגיע לישראל במהלך שנת 2013. צוללת חמישית צפויה להגיע במהלך שנת 2014. בשבועות האחרונים סוכם בין ישראל לגרמניה גם על בנייה של צוללת "דולפין", שתושלם בעוד כמה שנים. ממשלת גרמניה תסבסד כ-135 מיליון אירו מתוך העלות של בניית הצוללת השישית, שמוערכת בכחצי מיליארד אירו.

שלוש צוללות ה"דולפין" הראשונות הגיעו לחיל הים הישראלי כבר לפני יותר מעשור. ההחלטה להצטייד בשתי צוללות נוספות שבנייתן נמצאת כעת בשלבים מתקדמים, התקבלה לפני כחמש שנים.

בניית הצוות לאיוש הצוללת הרביעית, שתגיע כבר בשנה הבאה, נעשית כחלק מהכנות מעשיות לקליטת הצוללת. הצוות אמור לצאת בהמשך למספנות בהן נבנית הצוללת על אדמת גרמניה, לתהליך הקליטה שלה.

במסגרות הכנות נוספות שנערכות בחיל הים, הולכת ונשלמת במימי מפרץ חיפה בנייתו של "פולינום" ענק, שהוא מתקן עם חיפוי, שיאפשר לצוללות להיכנס ולצאת למשימות ימיות, מבלי שניתן יהיה להבחין בכך מרחוק. כמו כן, יבוצעו ב"פולינום" טיפולי האחזקה השוטפים של צי הצוללות הישראלי.

גורמים ביטחוניים אומרים, כי התרומה העיקרית של הכפלת צי הצוללות הישראלי במהלך השנים הבאות, משלוש לשש, צפויה להיות בכך שניתן יהיה לשמור על רצף שהייה ימי גם במקומות מרוחקים. גורם ביטחוני אמר לישראל דיפנס, כי לצוללות הדולפין החדשות הצפויות להיקלט בחיל, "יש יכולות שונות באופן דרמטי לעומת צוללות ה'דולפין' הקיימות כיום, מבחינת מערכות ההנעה שלהן".

על פי מקורות זרים, לצוללות יש יכולת "מכה שנייה", כלומר הן מסוגלות לשגר טילים גרעיניים לתוך שטח אויב, גם אם ישראל תותקף קודם לכן בנשק גרעיני והבסיסים הקרקעיים שלה ייהרסו. הדגם המשופר של צוללת ה"דולפין" יכלול תוספת בת עשרה מטרים, שתאפשר שהייה מתחת לפני המים – למשך פרק לזמן ארוך יותר מאשר זמן השהייה המרבי של הצוללות שכבר משרתות בחיל הים.

לצוללות ה"דולפין" משקל של 1,900 טון, והן מבוססות על הצוללת הגרמנית A212, ומצוידות ב-10 משגרים לטילי טורפדו. על פי דיווחים בתקשורת, הן יכולת לאכסן רכבים תת-מימיים. על סמך דיווחים זרים, ישראל התאימה את צינור הטורפדו 650 מ"מ של ה"דולפין" לשיגור טילי שיוט נושאי ראשי קרב גרעיניים. גורם ביטחוני אומר כי "המערכות של הצוללות החדשות יאפשרו שבועיים שהייה מתחת למים, כמעט כמו מיני צוללת גרעינית, בלי רעש רב שיוצרת צוללת גרעינית, שמסכן את שרידותה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית