על הכוונת: התעופה האזרחית

מומחים בתחום הסייבר ממליצים לחסן ככל האפשר את מערכות הפיקוח על הטיסה בישראל מפני מתקפת סייבר
מגדל פיקוח בשדה תעופה

תארו לעצמכם תסריט אימה - שני מטוסים מתקרבים לנחיתה. מגדל הפיקוח מנחה את הטייסים איזה גובה לשמור. ואז לפתע מקבל אחד הטייסים הוראה הגורמת לו להתנגש באוויר עם המטוס השני. המציאות עולה על כל דמיון.

אחרי שראינו בסדרות טלוויזיה כמו 24, מטוסים מתנגשים מעל ארה"ב בגלל השתלטות מרחוק של מחבלים על מערכות פיקוח הטיסה, הושמעה בימים האחרונים הערכה כי מערכות בקרת הטיסה בארה"ב פרוצות למתקפה כזו, בה ישתלטו מחבלים על מערכות בקרת הטיסה ויגרמו לתוהו ובוהו ולתאונות קשות.

מקורות המקורבים לנושא, אומרים כי התרבו החששות שפעולת טרור מבוססת סייבר על תעופה אזרחית היא "בסבירות גבוהה". על כן המומחים בתחום קובעים כי יש לחסן, באופן מיידי, ככל האפשר את מערכות הפיקוח על הטיסה בישראל מפני מתקפת סייבר גדולה.

ההערכות של המומחים מאוששות דו"ח שנכתב לפני כארבע שנים על ידי המבקר של משרד התחבורה האמריקני וקבע כי מערכות בקרת הטיסה בארה"ב אינן חסינות מפני חדירה עוינת על ידי מחבלים. הדו"ח קבע כי שימוש במערכות אינטרנט ותוכנות מסחריות, מגביר את הסכנה להשתלטות של מחבלים על מרכזי בקרה אוויריים ומגדלי פיקוח.

החוקרים בחנו 70 יישומי מחשב בהם עושים שימוש במערכות הפיקוח האוויריות. הם גילו מאות נקודות חולשה דרכן יכולים לפרוץ למערכות הבקרה האוויריות כדי לגרום להתרסקות של מטוסים. הדו"ח קובע כי מדי שנה יש מאות חדירות של חובבי מחשב לתוך מערכות בקרת הטיסה בארה"ב אולם אלו לא נעשות כדי לגרום נזקים אלא רק כחלק מהמאמץ של ההאקרים להוכיח שהם טובים יותר.

הדו"ח עורר דאגה רבה בארה"ב ובעולם כולו שכן הרבה ממערכות בקרת הטיסה בעולם מבוססות על תוכנות אזרחיות ועל האינטרנט. למרות שננקטים כל העת אמצעי הגנה שונים יש פרצות גדולות גם במדינות אחרות. המומחים אומרים כי היכולת לחדור למערכות כל כך קריטיות מעמידות בפני ארה"ב ומדינות אחרות אתגר אדיר.

"ניתן לגרום להתנגשות של שני מטוסים באויר או להתרסקות של מטוס לתוך הר ללא שימוש בחומר נפץ או חבלה מסוג אחר" אמר אחד מהמומחים בישראל. לדבריו, בניגוד לצה"ל המשקיע מאמצים רבים בהגנה על מערכות התקשורת שלו, גופים אזרחיים , גם אלה העוסקים בפעילויות קריטיות כמו בקרת טיסה, מפגרים אחר היכולות של "מחבלי המחשב" שלדברי דוחות מודיעין רבים פועלים כיום בשרותם של ארגוני מחבלים רבים בעולם. ולא רק של מדינות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית