איראן מגיבה לאמברגו נפט: להחלטה יהיו השלכות קשות לתושבי אירופה

בטהרן ניסו להציג עמדה אדישה לסנקציות הרחיפות שהוטלו על ידי האיחוד האירופי וארה"ב. עם זאת במשרד החוץ האיראני מיהרו להזהיר כי ", כל מדינה שאספקת הנפט מאיראן תישלל ממנה - תוחלף במהירות במאזן הכוחות הבינלאומי על ידי אויביה"
נשיא איראן אחמדינג'אד (צילום: AP)

באיראן מגיבים בתוקפנות על הסנקציות החמורות שהטילו האיחוד האירופי וארה"ב על תעשיית הנפט שלה ועל הבנק המרכזי במדינה. "להחלטה יהיו השלכות בלתי ניתנות לעיכול עבור תושבי אירופה", נאמר בהודעה רשמית של משרד החוץ האיראני. "השלכות החלטות לא שקולות כאלה, והמאמץ ליצור מתח ואווירת משבר, יהיו באחריות האיחוד האירופי. זוהי החטלה לא הגיונית ובלתי ניתנת להסבר", נכתב עוד בהודעה.

אתמול החליטו שרי האיחוד האירופי להטיל אמברגו על כל ייצוא הנפא מאיראן ליבשת. ההחלטה קובעת כי מדינות האיחוד לא ירכשו נפט מאיראן. מדובר על כ-20% מייצוא הנפט האיראני. עם זאת האמברגו ייכנס לתוקפו רק ב-1 ביולי 2012. עד אז כל החוזים יכובדו. יש לציין כי רוסיה הביעה התנגדות רבה להטלת הסנקציות הקשות על הרפובליקה האיסלאמית.

בטהרן איימו אמש לסגור את מיצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי במטרה להפעיל לחץ על מדינות המערב לחזור בהן מההחלטה. מיצרי הורמוז חולשים על אחד מנתיבי הסחר המרכזיים בעולם, דרכו עוברות מיכליות נפט הנושאות את תפוקת מדינות המפרץ לרחבי העולם.

"מדובר בתעמולה ובלוחמה פסיכולוגית בלבד, כל מדינה שאספקת הנפט מאיראן תישלל ממנה - תוחלף במהירות במאזן הכוחות הבינלאומי על ידי אויביה", מסרו עוד האיראנים.

בוושינגטון המשיך הנשיא אובמה להציג עמדה נחושה כלפי טהרן. "הממשל ימשיך להגביר את הלחץ על איראן, אלא אם כן היא תשנה את דרכה ותעמוד במחויבותיה הבינלאומית", נמסר בהודעה רשמית של הבית הלבן. בעקבות המהלך האירופאי המשיך המטבע האיראני לצנוח ומאז דצמבר הפסיד כ-50% מערכו.

במערב מעריכים כי הרפובליקה האיסלאמית מתקרבת לעבר קריסה כלכלית. מצב זה עשוי, כך מעריכים, להביא את המשטר האיראני להחליט על פעולה קיצונית, לאור העובדה שבחודש מרס הקרוב אמורות להתקיים במדינה בחירות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית