בישראל לא סומכים על ארה"ב

למרות ביקורו של רמטכ"ל ארה"ב בסוף השבוע – חילוקי הדעות עם וושינגטון עומדים בעינם; שיקולי הקואליציה גברו על תגובה נאותה לדברי ההבל של השר אלי ישי על מלחמת לבנון השנייה; הדרת הנשים מתפקידים בחיל הים; וגם – קבלת הפנים הצוננת לאורחים מחו"ל בנתב"ג. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, כל ראשון ב-12:00

מחר יגנבו טנק ואחר כך מטוס. אני מתריע כאן באופן שוטף על המשמעת הלקויה בצה"ל. פעם זה מתבטא בחיילים מרושלים, פעם בבסיס מלא חולדות ופרעושים אליו מגיעים מילואימניקים ובשבוע שעבר ב-1,500 פגזים שנעלמו מבסיס בדרום. אני ממש לא הופתעתי.

בסיסי צה"ל נראים רובם כמו חורבות. גדרות קרועות, מבנים לא סגורים, מחסנים פרוצים. בגוף שאמור להיות הכי ממושמע, שולט הברדק וזה הגיע לשיאו כאשר התברר כי כמות הפגזים האדירה נעלמה מהבסיס. לא פלא שאף אחד בצבא לא מזיז את התחת כדי לשנות את המצב.

פעם זה יגמר בחיי אדם, פעם זה יגמר באסון, ואני לא מדבר על היעד של הפגזים והנשק שנעלמים מהבסיסים. אני מדבר על משהו הרבה יותר חמור. אבל לפרט כאן זו תהיה חוסר אחריות. אני מקווה שאני טועה.

מישהו בפיקוד הבכיר של צה"ל צריך לנקוט פעולה מהירה ותקיפה. אסור שתופעות כאלה יקרו בטח לא לאורך זמן. עד כה כמעט לא נעשה דבר של ממש. הרבה דיבורים - מעט מעשים. אם אתם לא יכולים לטפל, שימו את הדרגות על השולחן ולכו הביתה.

הקואליציה קודמת לכל

דבריו של השר אלי ישי על כך שהתקלות במלחמת לבנון השניה קרו בגלל שהחיילים לא היו שומרי מצוות, נתקלו בתגובה חלשלושה של ראשי מערכת הביטחון. הייתי מצפה ששר הביטחון ישמיע את קולו ויגנה בקול גדול את הדברים המטומטמים, חסרי הרגישות של השר ישי שמתהדר בחליפות גזורות היטב.

חבל ששכל ורגישות לא ניתנים לרכישה אצל חייט צמרת. אבל אף אחד לא הגיב. שיקולי קואליציה גוברים על כבוד לנופלים ולחיים. כולם סותמים את הפה מול דברי ההבל המרגיזים של שר ממפלגה דתית שחוץ מהחליפות של כמה מראשיה, שייכת למאות קודמות. 

מסלולים נפרדים

כלפי חוץ נראו השיחות שקיים כאן רמטכל צבא ארה"ב בסוף השבוע שעבר כפיקניק משפחתי. אבל שלא תהיה טעות, חילוקי הדעות בין ישראל וארה"ב בעינם. בישראל לא סומכים על ארה"ב בכל הקשור לגרעין האיראני.

השיחות בין הרמטכ"לים נחמדות. הבעיה היא בבית הלבן. שם לא מבינים עדיין את המצב. שם חושבים שיש עדיין דרכים ללא כוח צבאי שיפתרו את הבעיה. בישראל כבר מזמן לא חושבים כך. כשיש עסק עם מדינה כמו איראן רק פיתרון אחד בא בחשבון.

יש לי הרושם שכאן נפל כבר האסימון וכי כאן מתכוננים לפעול ללא ארה"ב. פשוט אין ברירה כי שם רוצים שקט והטילים של משמרות המהפכה לא מאיימים על וושינגטון או על ניו יו יורק. בינתיים. אבל בארה"ב רואים רק את מה שקורה עד הבחירות.

"צבא נאור"

ההחלטה שחיילת בודדת לא תשרת על כלי שיט של חיל הים מחשש למצב של חרמנות יתר על כל השלכותיה, מתאימה למשמר של הוותיקן ולא לצבא ההגנה לישראל. מי שחשב על תקנה כזו בעקבות מקרה בו חיילת הותקפה מינית על סטי"ל, הוא אידיוט מוחלט שלא מבין שאירועים כאלה אסור להם לפגוע בשיקולים מבצעיים או הדרכתיים של צבא.

כאשר יש טייסות, כאשר יש לוחמות, כאשר יש חיילות כמעט בכל תפקיד בצה"ל לא ניתן לקבל הוראה כזו שמשמעותה התיישרות על הקו הנמוך ביותר של משמעת צבאית. במקום למנוע מחיילת בודדת לשרת על ספינה עם צוות על טהרת הגברים, עדיף להסביר לכולם כי מי שרק ישמיע הערה סקסיסטית ילך לכלא תוך חמש דקות.

שוב אני חוזר למשמעת הצה"לית שאינה קיימת. במקום לסמוך עליה מרחיקים חיילות. אכן צבא נאור, מתקדם שמשלב נשים בכל תפקיד. משהו מוזר קורה לאלו שמנהלים את הצבא.

מצוות הכנסת אורחים 

בתעשיות הביטחוניות, אבל לא רק בהן, זועמים על היחס לו זוכים אורחים שלהן המגיעים לנתב"ג לצורך שיחות עסקיות. המצב הגיע לכך שכמה מהתעשיות קובעות פגישות עם אותם אנשים בקפריסין כדי למנוע מהם את המבוכה ובלבלול הראש. מי שמגיע לישראל ויש בדרכונו חותמות של מדינות ערב, כל מי שמגיע לישראל ואומר כי יבקר בתעשייה ביטחונית או בצה"ל - הופך מיד לחשוד.

כאשר מנסים לבדוק מי אחראי מתברר שכל הגורמים המעורבים בתהליך הכניסה לישראל מאשימים זה אז זה. הביטחון אומר כי משרד הפנים האחראי על ביקורת הדרכונים בנתב"ג אחראי למצב. במשרד הפנים אומרים כי מי שמעכב הם אנשי הביטחון. נראה כי בהרבה מקרים הנהלים לגבי כניסה לישראל בנתב"ג לא ברורים או שמפרשים אותם לא נכון. המוזר הוא שכאשר כל יום חודרים לישראל מסיני מאות אנשים שאיש לא יודע אם הם איום בטחוני ובאיזו רמה, מחפשים בנתב"ג את המטבע מתחת לפנס.

הבעיה קיימת גם בטייסות פנים. זוג חברים שלי באו לנתב"ג כדי לטוס לאילת. האישה הציגה לאיש הביטחון תעודת זהות, אבל זה אמר כי התמונה לא דומה לה. הוא דרש ממנה תעודה מזהה אחרת עם תצלום. בשום מקום לא כתוב שצריך לעדכן את התמונה בתעודת הזהות. גם לא שצריך להחזיק תעודה מזהה שניה עם צילום. כאשר האישה אמרה שאין ברשותה תעודה כזו הודיע לה איש הביטחון כי יתכן שהיא לא תעלה לטיסה. כאן התערב בעלה והודיע כי הוא יתבע כל מי שיעכב אותם. אנשי הביטחון ויתרו.

מי שמצוי בנוהלי הביטחון אומר כי הדרישה של איש הביטחון לא הייתה חוקית. מישהו צריך לרענן את ההוראות. אז הביטחון בנתב"ג לא לוקח אחריות. גם משרד הפנים לא. האם חייזרים עוצרים ומטרידים נוסעים תמימים שמגיעים לישראל? הסרט בדרך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית