האם ה"חץ" יימכר להודו?

גורמים בתעשיות הישראליות מעריכים כי חל שינוי בעמדת ארה"ב בנוגע למכירת מערכת ה"חץ" להודו, בעקבות היחלשות מעמדה המיוחד של ארה"ב בתת-היבשת
טיל "חץ 2" בניסוי בשנת 2004

שינוי בעמדתה של ארה"ב עשוי לפתוח בעקיפין פתח לייצוא מערכת הטיל נגד טילים "חץ" להודו. ארה"ב מנסה להגביר את השפעתה בהודו אחרי כמה כשלונות. עתה מנסה וושינגטון למכור להודים מערכות להגנה מפני טילים בליסטיים.

בעבר גילו ההודים עניין במערכת ה"חץ" הישראלית, אבל ארה"ב לא אישרה אפילו להציג להם את המערכת. ההודים כידוע רכשו את המכ"ם מדגם "אורן ירוק" שהוא חלק ממערכת ה"חץ". כאמור, לאחרונה ארה"ב איבדה את מעמדה המיוחד בהודו. לא מכבר נזרקו שני המטוסים האמריקנים מתחרות לבחירת מטוס קרב חדיש עבור חיל האוויר ההודי. בתחרות נותרו שני מטוסים מתוצרת אירופה. וושינגטון גם מודאגת מהחדירה העמוקה של התעשיות הביטחוניות הישראליות להודו בכמה תחומים שהם שלטו בהם באזור.

בשבוע שעבר הודיעה ארה"ב כי היא מוכנה לשקול את מכירתם של מערכות ליירוט טילים בליסטיים להודים, זאת כדי לסייע להודו בהגנה מפני איומים גרעיניים. סין מזוהה כיום כאיום המרכזי על מדינות באסיה - כולל הודו. ארה"ב החלה בשיחות ראשוניות עם הודו כמעט לפני שלוש שנים על מכירת מערכות טילי להגנה מפני טילים בליסטיים. רוב השיחות היו ברמה הטכנית.

לדברי אנליסטים, ארה"ב קיוותה למכור להודו את הטיל מדגם פטריוט פאק-3, אך הודו מעוניינת יותר בבניית מערכות משלה מאשר לקנות חלק מהן מארצות הברית או לחילופין לרכוש מערכת עם יכולות גדולות יותר. מערכת כזו בדיוק היא ה"חץ-2" המבצעי וכן ה"חץ-3", המצוי בשלבי פיתוח מתקדמים. היות וארה"ב שותפה בפיתוח מערכת ה"חץ" באמצעות מימון והיות וחברת בואינג מייצרת חלק מהטילים במפעליה, נוצר מצב שניתן יהיה להציג את המערכת הישראלית-אמריקנית.

"אם ההודים ידרשו, יהיה קשה מאוד לאמריקנים לסרב שכן הם חלק מפרויקט ה'חץ' ושינוי המדיניות יצר מצב חדש", אמר מקור ישראלי המעורה היטב בנושא. בישראל מסרבים להגיב על הערכה זו, אבל נראה כי היא נלקחת בחשבון בשיחות בין אישים ישראלים ואמריקנים. הודו עושה גם מאמץ לפתח מערכת של טיל נגד טילים בליסטיים בעצמה אולם זו עדיין בשלבי פיתוח ראשוניים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית