מטוס האימון: הצעה משופרת מסיאול

משרד הביטחון נתן לתעשייה האווירית של קוריאה הדרומית ארכה של שבוע, כדי להגיש ההצעה המשופרת בתחרות מול מטוס האימונים האיטלקי
מטוס האימונים מתוצרת קוריאה הדרומית

משרד הביטחון נתן לדרום קוריאה ארכה עד ה-28 בינואר - לשפר את חבילת רכש הגומלין בישראל למקרה שמטוס האימון מתוצרת התעשיה האווירית של קוריאה יבחר על ידי חיל האוויר כמטוס האימונים המתקדם הבא של בית הספר לטיסה בחיל האוויר.

איטליה, שגם היא מתחרה על העיסקה, מסרה למערכת הביטחון כי אם חיל האוויר יבחר את המטוס האיטלקי ישקול חיל האוויר שלה לרכוש שניים עד 4 מטוסי התראה מוקדמת מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית.

מדובר במטוסי מנהלים מדגם גאלפסטרים ג'י-550 אותם מסבה התעשייה האווירית לשמש כמטוסי התראה מוקדמת או למטוסי איסוף מודיעין אלקטרוני. מטוסים כאלה מצויים כבר בשירות חיל האויר הישראלי ושל מדינה בדרום מזרח אסיה.

התחרות היא בין המטוס האיטלקי אמ-346 מתוצרת "איירמאקי" ובין מטוס ה-טי-50 מתוצרת דרום קוריאה. המטוס שייבחר יחליף את מטוס האימון המיושן "סקיי הוק". טייסים של חיל האויר בחנו את שני המטוסים והגישו דוחות, לפיהם שניהם עונים על הדרישות.

ההצעה האיטלקית מפתיעה בגלל היקפה, העשוי להגיע לכמיליארד דולר. נודע, שגם ממשלת קוריאה מציעה לרכוש בישראל מערכות צבאיות בהיקף גדול. נציגים של משרד הביטחון הדרום קוריאני ביקרו לא מכבר בישראל ודנו באפשרויות. מקור במערכת הביטחון אמר כי בעוד שהאיטלקים התחייבו בכתב לרכש הגומלין הדרום קוריאנים נתנו התחייבות בעל פה. "נעשה מאמץ לשפר את ההצעה", אמר מקור דרום קוריאני לישראל דיפנס.

בסוף השבוע הגיעה לישראל עוד משלחת מדרום קוריאה, ובין היתר, התעשייה האווירית הדרום קוריאנית, מגובה בחברת הענק האמריקאית, לוקהיד מרטין, צפויה להציע תוספות למטוס הטי-50, שלא נכללו בהצעה המקורית, ו"חבילת מימון" – כלומר תשלום מאוחר על המטוסים שיסופקו לחיל האוויר הישראלי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית