חשש: "פצצה מלוכלכת" בסיני

בישראל חוששים כי החומרים שנגנבו מתחנת כוח במצרים יועברו לסיני, שם ישמשו לבניית פצצת אטום "מלוכלכת". גורמי מודיעין בעולם מזהירים מפני ניסיון של ארגון טרור עולמי לבצע "מגה פיגוע" תוך שימוש בפצצה שכזו
תרגיל חירום (ארכיון: דובר צה"ל)

החומרים הרדיואקטיביים שנעלמו מתחנת הכוח הנבנית במצרים, עלולים לשמש לבניית פצצת אטום "מלוכלכת". כפי שדווח כבר ב"ישראל דיפנס" החשש מפצצה כזו התגבר בחודשים האחרונים בגלל כמה התפתחויות אזוריות.

עתה האיום הזה מקבל מימד מיידי וברור. החשש בישראל הוא שהחומרים נגנבו בהזמנה ויועברו לסיני שם הם ישמשו לבניית המתקן הפרימיטיבי אך המסוכן. ישראל הגבירה את השימוש באמצעים טכנולוגיים ומודיעיניים המיועדים לחשוף ניסיון להברחת חומרים להכנסת "פצצת אטום מלוכלכת" לתוך גבולות המדינה. אמצעים מיוחדים מופעלים בנמלי הים וגם במקומות אחרים. החשש הוא שארגוני טרור כמו אל קעאדה ינסו להכניס מתקן כזה לישראל.

במקביל ננקטו גם אמצעים מיוחדים כדי למנוע מחומרים שמיועדים להטמנה באתר המרכזי לפסולת רדיואקטיבית ליד הכור בדימונה, לעשות את דרכם לגורמים עוינים. לאתר זה מפונה הפסולת הרדיואקטיבית מבתי חולים, מוסדות מחקר והשכלה גבוהה, מכונים פרטיים ומפעלים. במקביל לקבלת מידע על תנועת של חומרים חשודים מהם ניתן להרכיב "פצצת אטום מלוכלכת" יש מאמץ לאתר חומרים כאלה במכולות ימיות, במשלוחים אוויריים וכן במטענים העוברים לתוך תחומי ישראל מהשטחים.

כל ארגוני הטרור המרכזיים בעולם עושים מאמץ להרכיב ולהפעיל "פצצת אטום מלוכלכת". גורמי מודיעין אומרים כי אל קעאדה מוביל את המאמץ. המשרד לביטחון פנים בארה"ב החליט לפני כשנתיים להתקין ציוד לגילוי פצצות כאלה בנקודות גישה עיקריות לעיר ניו יורק. גורמי מודיעין מזהירים בשנים האחרונות באופן קבוע מפני ניסיון של ארגון טרור לבצע מגה פיגוע באמצעות "פצצה מלוכלכת".

ה"פצצה המלוכלכת" נקראת על ידי רבים " פצצת אטום לעניים". השם הזה אינו מעיד על רמת הנזק שפצצה כזו יכולה לגרום. מומחים אומרים כי פיצוץ של פצצה כזו עלולה לגרום לאלפי אבידות ישירות ועקיפות כתוצאה מקרינה. "פצצה מלוכלכת" היא פצצה רגילה המורכבת מכמות של חומר נפץ רגיל, אליו הוצמדה כמות של חומר רדיואקטיבי. הפיצוץ של הפצצה הרגילה גורמת לפיזור החומר הרדיואקטיבי ברדיוס גדול. האבידות אומרים המומחים, יגרמו מהפיצוץ עצמו, מהקרינה הרדיואקטיבית ומהפאניקה שתפרוץ באזור בו פוצצה פצצה כזו.

המומחים אומרים כי דרוש ידע בסיסי בהרכבת מטעני חבלה, כדי לייצר פצצה מלוכלכת. פצצה מלוכלכת יכולה להיות זעירה או מתקן גדול המורכב מכמה מאות ק"ג חומר נפץ בתוספת של כמה עשרות ק"ג של חומר רדיואקטיבי. "ברור", אומרים המומחים, "כי ככל שכמות החומר הרדיו אקטיבי גדולה יותר, הפגיעה הישירה והעקיפה יהיו גדולים יותר".

החומרים הרדיואקטיביים בהם ניתן להשתמש להכנת פצצה כזו, מצויים בהרבה מקומות. הם יכולים להיות חומרים רדיואקטיביים כמו סטורציום וצסיום המשמשים בתהליכים שונים או לחילופין, פסולת רדיואקטיבית כמו דלק רדיו אקטיבי מכור גרעיני, או חומרים רדיו אקטיביים המשמשים לבדיקות בתעשייה.

הדאגה של האמריקנים היא מהשימוש בחומרים רדיואקטיביים מהסוג שעל פי מידע ממקורות שונים, נעלם אחרי התפרקות ברה"מ ממתקנים ביטחוניים שונים. ידיעות שונות מצביעות על כנופיות שסחרו בחומרים הללו ויתכן שכמויות שלהם הוסתרו ומצאו את דרכם לארגוני מחבלים שונים וביניהם לארגון אל קעאדה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית