גובר העניין העולמי ברכישת מערכת ה"חץ"

בעולם גוברת ההבנה כי טילים בליסטיים הם נשק זמין, אשר יכול לשמש ארגוני טרור. בשל כך מדינות החלו להביע עניין ברכישת מערכת ה"חץ". אולם, נושא זה תלוי בהסכמת ארה"ב לאשר את הייצוא של המערכת הישראלית

גובר העניין העולמי ברכישת מערכת ה"חץ"

צילום: התעשייה האווירית

גוברת ההבנה בעולם כי טילים בליסטיים הם נשק זמין ומאיים, וכי מדובר באיום עולמי אשר מקבל מימד מיוחד בגלל ההבנה שטילים ורקטות הם גם נשק של ארגוני טרור. עם זאת רק לישראל ולארה"ב יש מערכות הגנה מבצעיות אבל מדינות אחרות מגלות עניין.

חלקן רוצות לפתח בעצמן, בעוד אחרות מעוניינות לרכוש מערכות קיימות. מקורות בתחום אומרים כי בזמן האחרון ניכר ענין הולך וגובר במערכת ה"חץ" הישראלית, אך הייצוא שלה תלוי באישור מארה"ב - וכזה לא ניתן עדיין.

לארה"ב למשל, יש כיום כמה מערכות הגנה בעלות יכולות שונות ליירט טילים בליסטיים. לאמריקנים יש את טילי ה"פטריוט 2" שנכשלו במלחמת המפרץ הראשונה בהגנה על ישראל מטילי הסקאד העיראקייים. מערכת זו שופרה מאז ובמקביל לה פותחה מערכת חדשה לגמרי שזכתה לשם "פטריוט-3 ". זו הוכיחה את עצמה במלחמת עיראק השניה. עם זאת, האמריקנים ידעו שזה לא מספיק ופיתחו את המערכת הקרוייה "טאאד".

בנוסף לצי האמריקני יש טילים ליירוט טילים מדגם SM-3. טילים אלה משוגרים ממשחתות מיוחדות המצויידות במערכות מכ"ם אדירות. טיל כזה הוכיח לא מכבר את יכולתו הייחודית, כאשר השמיד לווין אמריקני שבגלל תקלה, החל לאבד גובה ולהתקרב לכדור הארץ. היירוט המוצלח תואר כניסיון למנוע משברי הלוויין לפגוע באזורים מיושבים, אבל הוא שימש את וושינגטון גם כדי להוכיח את היכולת המיוחדת הזו. הבעיה היא שמדובר בטיל יקר מאוד וגם לאמריקנים יש ממנו כמות קטנה מאוד יחסית.

כדי להגיע ליכולת של הגנה על כל שטחה של ארה"ב , כמו שה"חץ" מגן על כל שטחה של ישראל, בונה ארה"ב מערכת של מיירטים שיהיו מסוגלים להשמיד טילים בליסטיים בין יבשתיים כמו אלה שיש בידי רוסיה וסין. חלק ממערכת זו הוצב כבר באלסקה. וושינגטון רצתה להציב את חלקה השני בפולין ובצ'כיה, מה שעורר זעם רב במוסקבה ותגובות של חידוש "מלחמה קרה" מצד פוטין, האיש החזק ברוסיה. התכנית הזו בוטלה ונראה כי המערכות תוצבנה בשתי מדינות אחרות.

הרוסים שגם הם חוששים מטילים בליסטיים, הציבו סביב מוסקבה מערכות של טילים מדגם אס-400. זה דגם משופר של המערכת מדגם אס-300 שהרוסים רצו למכור גם לסוריה. היכולות של מערכות הגנה אלה לא ידועות אבל מומחים אומרים שהן "מרשימות". צרפת, לדוגמא, עושה שימוש בטילים מסוג "אסטר" ליירוט טילים בליסטיים ומפתחת כרגע דגם משופר שלהם.

גם ההודים משקיעים במערכות ליירוט טילים בליסטיים. לצורך הגילוי של טילים כאלה הם עושים שימוש במכ"ם מדגם "אורן ירוק" שפותח לצורך מערכת ה"חץ" הישראלית ונמכר להודו. את טיל ה"חץ" עצמו ישראל לא יכולה ליצא בלי אישור של וושינגטון, בגלל שארה"ב מימנה חלק מפיתוחו. המכ"ם מדגם "אורן ירוק" הוא מכ"ם "כחול לבן" שיוצר באלתא, חברת הבת של התעשיה האווירית באשדוד ולכן ישראל יכולה ליצא אותו.