"עוד אין החלטה על נשק גרעיני"

במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי טהרן טרם החליטה האם לתרגם את היכולת הגרעינית שלה ליכולות צבאיות, כך מפרסם העיתון "הארץ". את ההערכה הזו יציגו בכירי המערכת לרמטכ"ל צבא ארה"ב שיגיע לסבב פגישות בישראל בסוף השבוע
הכור הגרעיני בבושהר (ארכיון: AP)

מערכת הביטחון הישראלית תציג לראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מרטין דמפסי, הערכה שלפיה איראן טרם קיבלה החלטה אם לפתח נשק גרעיני, כך מפרסם העיתון "הארץ". דמפסי יגיע לארץ לקראת סוף השבוע. הרמטכ"ל האמריקאי יערוך סבב פגישות עם בכירי מערכת הביטחון ובראשם שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל בני גנץ.

כאמור, על פי ההערכות הישראליות, אף שאיראן ממשיכה להתקדם במסלול לפיתוח יכולת גרעינית, היא לא הגיעה עדיין לנקודת החלטה בדבר תרגום היכולת הזו לנשק גרעיני (כלומר בהתקנתה על ראש נפץ קרבי של טיל). ככל הידוע, האיראנים עצמם גם לא סימנו מועד להכרעה כזו. להערכת ישראל, המשטר האיראני נתון תחת איום גובר, אולי חסר תקדים בהיקפו, על יציבותו.

לראשונה, משתלבים זה בזה לחץ מבחוץ - סנקציות מחריפות ולצדן איומים בתקיפת אתרי הגרעין, יחד עם משבר פנימי מעמיק - מצוקה כלכלית וחשש מפני תוצאות הבחירות לפרלמנט במארס הקרוב. במערכת הביטחון הישראלית מזהים דאגה בקרב צמרת המשטר מפני הצלחה של גורמי אופוזיציה בבחירות, הצפויות להתקיים בחודש מרס הקרוב. המשטר חושש כי הפעם יקבלו תומכי הרפורמה רוח גבית מאירועי "אביב העמים" הערבי, שבמהלכם הופלו בשנה האחרונה המשטרים בתוניסיה, מצרים ולוב.

על פי הניתוח הישראלי, איראן מתמודדת עם מערכת מורכבת, הולכת וגוברת, של לחצים, הכוללת באחרונה גם קו פומבי נוקשה יותר של ממשל אובמה כלפיה. 2012 מסתמנת כשנה של חוסר יציבות וחוסר ודאות, באזור כולו ובאיראן בפרט. על רקע זה, קיים קושי גובר לחזות את צעדי איראן.

טהרן כבר הימרה על קו תוקפני, באיומים שהשמיעה לסגור את מיצרי הורמוז ולשתק חלק ניכר מתעשיית הנפט העולמית. בנסיבות קיצוניות, היא עשויה להמר שוב ולהחליט לפרוץ קדימה כדי להשיג יכולת גרעינית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית