ה"פרד" החמקן

כלי הטיס הבלתי מאויש של חברת ארבן אירונאוטיקס יצוייד באמצעים שיפחיתו את ה"חתימה" שלו, ויקשו על גילויו לפני הגעתו ליעד. ה"פרד" מיועד למשימות של העברת אספקה ופינוי פצועים משדה הקרב
כטב"מ "פרד" - Airmule (צילום: ארבן אירונאוטיקס)

חברת ארבן אירונאוטיקס תצייד את הכלי הבלתי מאויש שלה המכונה AirMule באמצעים שיפחיתו את ה"חתימה" שלו מה שיקשה על גילויו זמן רב יחסית לפני הגעתו ליעד. החברה נערכת לבניית אב טיפוס שני במקביל לשיפורים שהיא מכניסה באב הטיפוס הראשון.

בין היתר הותקנו באב טיפוס זה מערכת הידראולית כפולה ושינויים נוספים בכמה מערכות. אב הטיפוס השני יהיה מופעל על ידי מנוע -2Arriel בעל הספק של 940 כוח סוס. .זה יאפשר משקל המראה מרבי 1,400 ק"ג, ושהיה באוויר של עד 5 שעות בגובה מירבי של 12.000 רגל. החברה הישראלית עדיין מחפשת מימון נוסף כדי לאפשר את השלבים הדרושים בתוכנית. אב הטיפוס השני מתוכנן להתחיל בטיסות מבחן בסוף השנה, אבל את התאריך המדויק תלוי במימון.

אחרי מלחמת לבנון השניה התברר לצה"ל כי הוא זקוק לכלי טיס מיוחד שיוכל לטוס ללא טייס לקווי הלחימה הקדמיים כדי לפנות משם פצועים. גם האמריקנים בעיראק ובעיקר באפגניסטן וגם חיילי הכוח הרב לאומי במדינה זו, ניצבים מול אותה בעיה. המסוק הוא כלי החילוץ הטוב ביותר אבל הסיכוי שהוא יצא מאזור שטוף אש בשלום קטן מאוד ואז בנוסף לפצועים שלא יגיעו לטיפול רפואי, גם אנשי הצות יהרגו כמעט באופן ודאי.

כבר לפני שתי הפעולות המלחמתיות האחרונות בלבנון ועזה, החלו חברות ישראליות לפתח כלי פינוי חדישים שיוכלו לבצע את המשימה ללא סיכון בני אדם נוספים. הרעיון פשוט, או לכאורה פשוט. להכניס לשטח כלי טיס או כלי רכב, אוטונומיים, ללא טיס או נהג שיגיעו לאן שיורו להם, ויצאו ממנו במהירות ללא שאדם נוסף מסכן את עצמו.

ה"פרד" מופעל בעזרת מנוע סילון המניע שני מדחפים גדולים, פנימיים. מערכות של "כנפונים" או בפשטות יתר, מעין תריסים מפנה את זרמי האויר לכיוון הרצוי כדי לשלוט על התנועות של כלי הטיס המוזר. אורכו של ה"פרד" כ-6 מטר ורוחבו 2.5 מטר. הוא יוכל לשאת מטען של כ-500 ק"ג במשימה אופיינית של שעה. בכניסה לשטח יוכל כלי הטיס המהפכני להביא לקו הראשון מים ותחמושת. בטיסה חזרה הוא יוכל לחלץ פצועים קשה.

בצידיו מתוכננים שני תאים ממוזגים אליהם תוכנסנה האלונקות ועליהן הפצועים. יהיו בתאים גם התקנים לעירוי בעת הטיסה. כאמור החברה מתכננת את הכלי הייחודי כך שחתימות הרעש , החום והמכ"ם שלו יהיו קטנות ככל האפשר. זאת כדי לאפשר לו התרבות ליעד מבלי שיתגלה מוקדם מאוד משה שיפחית את סיכויי הפגיעה בו בירי מהקרקע. זה יושג על ידי מבנה הגוף, תכנון צינור הפליטה של המנוע ועוד. הכלי גם יצוייד באמצעים כמו נורי הטעיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית