צה"ל מצטייד במערכת "תמנון"

המערכת, המכונה "תמנון", תיכנס לשימוש ברבעון הראשון של 2012. המערכת מותקנת על גבי מנשא וכוללת מחשב משימה מוצפן
מערכת ה"תמנון" (צילום: חברת CTI)

צה"ל יתחיל להצטייד ברבעון הראשון של שנת 2012 במערכת שו"ב ניידת, שהופכת להיות חלק בלתי נפרד מן המדים ומן האפוד. מערכת השו"ב כוללת מחשב מוצפן וצג, שמותאמים לפעולה בתנאי שטח קשים.

המערכת החדשה, המכונה "תמנון", עברה במהלך החודשים האחרונים את תהליכי הבדיקות ואת האישורים הטכניים, תוך כדי פעילות מבצעית במספר מצומצם של יחידות. מערכת המחשוב הלביש פותחה על ידי חברת CTI בשיתוף חברת BDAT - Black Diamond Advanced Technology האמריקאית. CTI ממוקמת בניו יורק ונמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי, איל שחי.

הפיתוח בוצע עבור המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת) ועבור זרוע היבשה של צה"ל. המערכות מיוצרות בארצות הברית ונרכשות בכספי הסיוע האמריקאי. מערכת ה"תמנון" מותקנת על גבי מנשא וכוללת מחשב משימה מוצפן המריץ את יישום השו"ב וכן צג מחשב בגודל של 6.5 אינץ'. המערכת מיועדת לרמת המח"ט ומעלה ולשימוש כוחות מיוחדים, והיא תשתלב במערכות צבא יבשה דיגיטלי (צי"ד), שפותחו על ידי אלביט מערכות. ה"תמנון" מותאמת במיוחד לתנאי סביבה קשים (חול, אבק, לחות, רטיבות, שמש, רוח וכדומה) ולפעולה בסביבת לחימה טקטית.

היא מחוברת למדים באמצעות שני תופסנים, וניתן להסיר אותה בקלות. המערכת החדשה כוללת גם מקלט GPS וכניסות לחיבור מגוון אביזרים וסנסורים חיצוניים כגון עינית תצוגה, אמצעי תצפית ועוד. היא חסכונית באנרגיה, כך שהמחשב יכול לפעול זמן רב גם בלי סוללה חיצונית. ניתן לפרק את המחשב מהסוללה החיצונית, ולהעבירו למערכת שו"ב אחרת לא ללא צורך בהפעלה מחדש.

"היתרון הוא בדואליות של המערכת: היא יכולה לשמש את הכוחות בתנועה רגלית וגם ברכב", אומר סא"ל (מיל') אודי קאוף, שאחראי לפעילות CTI בישראל ובאירופה. "יש למערכת מקבע שיושב על גב החייל כחלק מהמנשא חי"ר, שעליו ממותקן המחשב. זה מאפשר שליפה של המחשב מתוך המקבע והתקנתו על מקבע דומה שמותקן ברכב, ולהיפך. בסופו של דבר המערכת מאפשרת למפקדים ברמות הגבוהות להימצא בכל מקום ומשם להשפיע על הנעשה בשדה הקרב".

לדברי איל שחי, מנכ"ל CTI, "מערכת 'תמנון' מהווה פריצת דרך משמעותית בתחום המיחשוב הלביש לחייל. העמידה בתקנים צבאיים מחמירים (מבחינת תנאי הסביבה, תאימות אלקטרו-מגנטית, ואטימות), וגם המודולריות של המוצר והארכיטקטורה שלו, יאפשרו ל'תמנון' להיות אמצעי מיחשוב צבאי משמעותי במשך שנים רבות קדימה, בשדה הקרב של המחר".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית