הבכירים לשעבר שכחו את הכללים

הבכירים לשעבר שכחו את הכללים

זו לא הפעם הראשונה שעסקאות נשק גדולות שחברות ישראליות חתמו עם מדינות זרות מתבטלות ובנסיבות מביכות לישראל. זאת בעיקר בגלל מעורבות של קצינים בכירים לשעבר שהפכו ליועצים ביטחוניים או לסוחרי נשק. זה קרה לפני מספר שנים בדרום אמריקה.

זה קרה לפני כמה שבועות שוב כאשר חברה ישראלית איבדה את רישיונה לייצא מערכות נשק למדינה זרה. זאת אחרי שלכאורה היא פעלה שלא בניגוד לכללים וזה כנראה בגלל מעורבות של קצינים בכירים לשעבר. אז מה קורה כאן?

במשרד הביטחון הוקמו לפני מספר שנים כמה מנגנונים שאמורים למנוע תקלות כאלה. כל עסקת נשק ללקוח זר אמורה לקבל את האישור של אפ"י, האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני. אבל כללים לחוד ומציאות לחוד.

למה זה קורה? כי בעולם מסתובבים כיום עשרות ואולי מאות קצינים בכירים לשעבר, שמבטיחים ללקוחות זרים הרבה דברים שישראל בסופו של דבר לא יכולה לאשר. כמובן שלא מדובר בכל הקצינים הבכירים לשעבר שעברו לעולם הסחר בנשק, אבל די בכמה כדי לקלקל לכולם ובעיקר למדינה. התוצאה חמורה. המעורבות של חלק מקצינים אלה מסבכת לעתים את ישראל במצבים מיותרים שגורמים לה נזק גם בתחום הכספי וגם בתחום האמינות.

אז מה ניתן לעשות? לא מספיק להקים מנגנונים. לא מספיק לכתוב תקנות. לא מספיק לשלוח חוזרים עם הוראות. צריך גם לנקוט יד קשה נגד אלה שמפרים את ההוראות ואלו לא תמיד יצרניות הנשק והמערכות הביטחוניות. בדרך כלל אלו המתווכים, אלו שרוקחים עסקאות. אז ישראל מאבדת בכל פעם עוד מעט מהאמינות הלאומית שעוד נותרה לה וזה בגלל פעילות של בודדים שהיו פעם בכירים בצה"ל ושכחו מה זה לפעול על פי כללים והוראות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית