סיכול בבנקוק: כך פועל מנגנון פיגועי החוץ של חיזבאללה

המטה למלחמה בטרור מפרסם אזהרהת חמורה לישראלים בבנקוק, על רקע מעצר האזרחים הלבנונייים. רונן סולומון עם פרטים על זרוע הפיגועים הבינלאומית של חיזבאללה
בנקוק: עוד פיגוע חיזבאללה שסוכל?

מנגנון הפיגועים הבינלאומי של חיזבאללה, שבראשו עומד טלאל חמיה, הוא שתיכנן להוציא אל הפועל פיגוע בבנקוק, על פי הפרטים שעולים מאז שנודע על מעצר שני אזרחים לבנוניים בבירת תיאלנד ביום שישי. ברקע, חידד ביום שישי המטה ללוחמה בטרור במשרד רה"מ את אזרהת המסע לישראלים המטיילים בתיאלנד.

זו אינה פעם ראשונה שבה המטה ללוחמה בטרור מוציא אזהרות מסע לישראלים באתרים מועדים לפיגועים ברחבי העולם. כבר כמה שנים קיים חשש כבד מפיגוע שמתכנן החיזבאללה כנקמה על חיסול עימאד מורניה, שארע כבר בשנת 2008. שימוש בדרכונים מזוייפים, בחברות קש, ובתשתית אנושית בכל פינה בעולם כמעט – הם חלק משיטות הפעולה השגרתיות של מנגנון המבצעים הבינלאומי של חיזבאללה, ששוקד על פיגוע הנקמה, בסיוע צמוד של של איראן.

על פי הידוע, מאחורי יוזמות הפיגועים עומד מנגנון מבצעי חו"ל של חיזבאללה, שבראשו עומד טלאל חמיה. המנגנון כפוף למנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, ולגנרל האיראני קאסם סולימאני, מפקד "כוח אל-קודס" של משמרות המהפכה האיראניים. לצידו של חמיה עומד יד ימינו ושומר ראשו, אחמד פאיד.

למנגנון פיגועי חיזבאללה בחו"ל יש גם מחלקה טכנית מפותחת, שבמרכזה מהנדס המטענים של הארגון, עלי נאג'ם א-דין. לצידו פועל מומחה החבלה ומרכיב המטענים, מאלכ עובייד.

פעילים נוספים הם מהמט טאהראורלו, אזרח טורקי המעורב בגיוס סייענים לתשתית טרור שהקים חיזבאללה בטורקיה, וכן סוכן הסלולר הלבנוני נעים חריס, המחזיק באזרחות ברזילאית ועוסק בגיוס סוכנים לחיזבאללה ברחבי העולם. גורם נמשמעותי נוסף במנגנון הוא מאג'ד אל-זכור, המכונה "הזייפן". הוא אחראי על הכנת הדרכונים המזוייפים, המשמשים את המפגעים.

ברור, כי שמות אלה, שפורסמו בעבר גם על ידי גורמים רשמיים בישראל, מציירים רק חלק קטן מן התמונה הידועה  לשירותי הביטחון הישראליים אודות מנגנון פיגועי החוץ של חיזבאללה. מטרת הפרסום בעבר הייתה לאותת לחיזבאללה שהמודיעין הישראלי מודע היטב לתכניותיו לבצע פיגוע בחו"ל, מתוך תקווה שהפרסום יגרום לארגון לבדוק את עצמו ולכל הפחות לדחות את הביצוע. 

מנגנון הפיגועים הבינלאומי של חיזבאאלה, חשוב לדעת, אינו חדש. המנגנון היה אחראי כבר בשנות התשעים של המאה הקודמת לשני פיגועים מהדהדים כנגד יעדים המזוהים עם ישראל: ב-17 במרס 1992, בעקבות חיסולו של  מזכ"ל חיזבאללה, עבאס מוסאווי, על ידי צה"ל, פוצצה מכונית תופת ליד שגרירות ישראל בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה. בפיגוע נהרגו 29 בני אדם, ונפצעו למעלה מ-200.

ב-18 ביולי 1994, בפיגוע תופת נוסף, שמוטט את בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (הפעם, כנקמה על הפצצת מחנה אימונים של חיזבאללה בלבנון על ידי חיל האוויר הישראלי), נהרגו 85 אנשים. המחבל המתאבד, שהפעיל את מכונית התופת בפיגוע זה, זוהה כלבנוני בשם איברהים חוסיין בירו, בן 21, שהיה מוכר כפעיל חיזבאללה.

באפריל 1996, נתפס במלון לורנס שבמזרח ירושלים, איש חיזבאללה ממנגנון הפיגועים, בעת שמטען נפץ שהרכיב התפוצץ. ניסיונות לברר את זהותו העלו כי הוא הגיע לישראל עם דרכון בריטי מזויף, על שם אנדרו נוימן. מאוחר יותר זוהה בעזרת מקורות מערביים כחוסיין מקדאד.

באוקטובר 2000 רשם המנגנון הבינלואמי של חיזבאללה את אחד הגדולים שבהישגיו: חטיפתו של קצין המילואים הישראלי, אל"מ אלחנן טננבאום, לאחר שפותה להגיע לאבו דאבי, ממנה הועבר ללבנון. תמורת שחרורו של טננבאום נאלצה ישראל לשחרר מאות אסירים, ובהם את האזרח הלבנוני סמיר קונטאר, רוצח בני משפחת הרן בנהריה בשנת 1979. 
המנגנון היה רדום במשך כמה שנים, ואולם לאחר חיסולו של מורניה, חודשה פעילותו בהיקף נרחב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית