חיל הים יאבטח אסדות קידוח

ההחלטה מגיעה לאחר סדרת דיונים בנושא בצה"ל. על מנת לבצע את המשימה יתווספו שתי ספינות טילים חדשות לסדר הכוחות הימי
ספינות חיל הים (צילום: אייל אדלין)

חיל הים יהיה אחראי על אבטחת אסדות הקידוח הישראליות, כך הוחלט בדיונים שהתקיימו בחודשים האחרונים במטה הכללי. העיתון "הארץ" מפרסם כי לפי ההחלטה, שייטת 3, המפעילה את ספינות הטילים של חיל הים, תקבל אחריות על ביצוע משימות סיור ימיות בין מתקני הקידוח "ים תטיס", "תמר" ו"לוויתן" (וכל קידוח אחר שיתווסף אליהם), ועל אבטחת המרחב הימי שלהן.

הסדרת תוכנית האבטחה מתבצעת בימים אלו במטה חיל הים ובשייטת הסטי"לים. קצינים בחיל הים ציינו כי לטובת משימת האבטחה הם יצטרכו להקדיש אלפי שעות שיט ("שעות ים") בשנה. בסך הכל מבצעות ספינות הטילים עשרות אלפי שעות שיט, כך שמדובר בחלק ניכר מהפעילות הימית של הספינות. לצורך כך, הוחלט כי שתי ספינות טילים יתווספו לסדר הכוחות הימי ואלה צפויות להתקבל בחיל הים בשנים הקרובות. עלות כל ספינה כזו מוערכת בכמה מאות מיליוני שקלים.

עם זאת, על פי ניתוח שעשו בחיל הים ובאגף התכנון, התברר כי לטובת אבטחת האסדות יידרשו כלי שיט נוספים, ובחיל מזהירים כי משמעות הקיצוץ בדרישה שהציבו תגרור אחריה גם צמצום הפעילות הימית. "יבואו עוד כלים בשביל העבודה הזו, אבל זה לא מספיק, אנחנו צריכים עוד כמה", הבהיר קצין בשייטת ספינות הטילים, "אנחנו נתכווץ, וזה יבוא על חשבון דברים אחרים. ככה אי אפשר לבנות את חיל הים לאורך שנים. זה שינוי הרכב הסטי"לים".

בצה"ל מתייחסים לאסדות הנפט כאל מטרות המועדות לפגיעה. לדברי קצין בכיר בחיל המשרת במילואים, אלו עלולות ליפול "טרף קל" לפעולת טרור, או לפעילות עוינת בזמן לחימה. התרחישים המרכזיים המאיימים על אסדות הקידוח הם ירי מאסיבי של טילים הנחשבים לקטלניים במיוחד (ככל הנראה טילי ה"יאחונט" שבידי סוריה, שהוגדר בחיל כ"משנה תמונת מצב" ונחשב לאיום מרכזי על פעילות הכלים הימיים הישראליים); התרסקות מכוונת של כלי טיס - מאויש או בלתי-מאויש; התנגשות של ספינה או ספינת נפץ שתגיע לקרבת הקידוחים.

על האבטחה בתוך האסדות עצמן אחראיות חברות הקידוחים, וזו מתבצעת באמצעות חברות פרטיות במה שנחשב לעסק כלכלי מתפתח. הן מעסיקות יוצאי צבא וחיל הים בפרט (חיילים וקצינים זוטרים בתפקיד מבצעי, קצינים מהחיל ויוצאי מערכת הביטחון בתפקידי ייעוץ), אך הן אינן יכולות לעמוד מול מתקפה של ממש, אלא מיועדות בעיקר למניעת השתלטות על המקום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית