מבקר הפנים של צה"ל החל את עבודתו

תא"ל (מיל') אילן הררי החל לאחרונה לפקוד את ישיבות המטכ"ל במסגרת עבודתו. הררי יפעל בכפוף ישירות לרמטכ"ל
הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ בישיבת מטכ"ל (ארכיון: דובר צה"ל)

אזרח נוסף הצטרף לאחרונה לשולחן המטכ"ל: מבקר צה"ל, תא"ל (במיל') אילן הררי, נכנס לתפקידו והחל לפקוד את שולחן המטכ"ל בישיבות השבועיות בקרייה. הררי הוא מבקר הפנים הראשון של צה"ל, הפועל בנפרד מהמבקר של מערכת הביטחון.

הררי מופקד על בדיקת נושאים שונים, בעיקר ברמה המטכ"לית, תוך כתיבת דוחות ביקורת שיוגשו לדרגים הבכירים ביותר בצה"ל. הוא כפוף ישירות לרמטכ"ל. ההחלטה על איוש תפקיד מבקר פנים לצה"ל לוותה בסערה גדולה. במשך שנים רבות הייתה התנגדות בצה"ל למבקר פנים נפרד מהמבקר של מערכת הביטחון, זאת למרות שחוק הביקורת הפנימית קובע כי כל גוף ציבורי חייב לקיים ביקורת על ידי מבקר פנימי.

בדוח מבקר המדינה שהוגש ב- 2005 נמתחה ביקורת חריפה על מצב הביקורת הפנימית בצה"ל ונטען כי למרות שיש יחידות בקרה וביקורת, ישנו צורך בתפיסת ביקורת אחידה לכל הגופים. הלחצים על מינוי מבקר פנים אף גברו לאחר מלחמת לבנון השנייה והמשבר אליו נקלע צה"ל. מהלך זה החריף את הקרע בין שר הביטחון, אהוד ברק ובין הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי. בזמנו נטען שברק החליט למנות מבקר למערכת הביטחון, מבלי להתייעץ עם אשכנזי.

הררי הוא אינו האזרח היחיד שיושב סביב שולחן המטכ"ל. בתקופה האחרונה מספר אלופים, שכבר פרשו לאזרחות, הוחזרו לצבא לתפקידים בכירים. ביניהם ניתן למצוא את האלף שי אביטל, שמונה לאחרונה כמפקד "פיקוד העומק" שהוקם להתמודד עם האתגרים האסטרטגיים העומדים בפני ישראל. גם סגן הרמטכ"ל הנוכחי, האלוף יאיר נווה, כבר השתחרר בשנת 2007 וכיהן במספר תפקידים אזרחיים עד שבשנת 2010 מונה על ידי שר הביטחון לסגן הרמטכ"ל ושב ללבוש מדים.

מבקר הפנים של צה"ל, תא"ל (מיל') אילן הררי, התגייס לצה"ל בשנת 1977. בשנת 1996 מונה למפקד חטיבת הנח"ל ובתפקידו האחרון בצה"ל שירת כקצין חינוך ראשי.

 

****

תמונות:

תא"ל (מיל') אילן הררי (צילום: דובר צה"ל)

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית