מפקד חיל אוויר חדש-ישן

יש לשקול במלוא כובד הראש להשאיר את מפקד חיל האוויר בתפקידו עד אשר יוסר האיום האיראני בדרך מדינית, כלכלית, או צבאיתמפקד חיל אוויר חדש-ישן

השנה הקרובה עלולה להיות שנה משברית לעולם המערבי, למזרח התיכון, למדינת ישראל ולחיל-האוויר , מדוע? לפי הצהרת שר ההגנה האמריקאי והערכות גופי מודיעין שונים, עלולה איראן לסיים את תהליך הפיתוח של נשק גרעיני וליצר מערכות נשק ראשונות. עדיין יש תקווה שסנקציות חריפות וחמורות יעצרו את איראן, אך אנליסטים רבים אינם מאמינים שיוטלו על איראן סנקציות אפקטיביות במידה מספקת כדי לשכנע את מנהיגיה לעצור את הפיתוח והיצור.

כתוצאה מכך ייאלצו ארה"ב ומדינות ברית נאט"ו להחליט האם להשמיד את הפרויקט האיראני במערכה צבאית. לפי תפיסת הלחימה של מדינות אלו עשויה המערכה להימשך מספר שבועות לפחות. האם אפשר לסמוך על נשיא ארה"ב שיצא למערכה כזו לפני הבחירות לנשיאות בתחילת נובמבר 2012? התשובה אינה בהכרח שלילית.

ארה"ב יצאה זה עתה מעיראק ותהליך עזיבת אפגניסטן נמצא בעיצומו. שחרור הנטל מעל כתפי האומה האמריקאית עשוי להקל על החלטה למנוע את הסכנה האיראנית שמהווה איום ישיר על ההגמוניה האמריקאית במפרץ הפרסי, ובחלקה הדרומי של אירופה. הנפט של הנסיכויות וערב הסעודית יזרום דרך ברזים איראניים, טרור איסלאמי-שיעי יתפרס קדמה וימה, צפונה ונגבה. נפילה אפשרית של משטר אסד בסוריה תפרק את ציר הרשע ותחליש את איראן.

וושינגטון ערה ומודאגת, עשויה לשכנע את מדינות ברית נאט"ו להצטרף אליה למערכה שתוצאותיה החיוביות מבחינת ישראל, ידועות מראש. אבל מה יהיה אם המערב ישתהה יתר על המידה כדרכו? האם ישראל תוכל להמתין עד שאיראן תשיג יכולת גרעינית מבצעית? זוהי שאלה רצינית ש"שווה" דיון רציני, אך נשאיר אותו לפעם אחרת.

בהנחה שישראל אינה יכולה לחיות בנוכחות נשק גרעיני בידי איראן, היא תגיע למצב של חוסר בררה. היא תיאלץ לפעול במו ידיה, במרבית האמצעים שבידה, להסרת החרב המונחת על צווארה. וכאן אנו מגיעים לסוגיה המרכזית.המערכה תדרוש מישראל למצות את מלוא היצירתיות, היכולות, הכשרונות הכוחות והיחידות המעולות של מערכת הביטחון, וביניהם העוצמה האווירית.

אחד ממקורות העוצמה של צה"ל הוא איכות הפיקוד בכל הדרגים. הכוח האווירי מתבסס על שליטה ריכוזית ביותר ולכן מפקד חיל-האוויר ממלא תפקיד חיוני לאין ערוך בתהליכי קביעת ההחלטות ובשליטה בכוחות בזמן אמיתי. אין תחליף לנסיונו בשליטה במבצעים מורכבים ומסובכים, ארוכי טווח, בתנאי אי-וודאות.בתקופה האחרונה נשמעים דיבורים על סיום כהונתו של מפקד חיל האוויר ורכילות על המועמדים להחליפו. כל המועמדים הם מפקדים מוכשרים שעברו הכנה נאותה ושרתו בתפקידים שהכשירו אותם לפיקוד על החיל, בכך אין שום פקפוק. אולם האתגר האיראני מחייב סוג מיוחד של נסיון – פיקוד על חיל-האוויר במבצעים– שעדיין חסר להם.

האדם היחיד שיש לו נסיון כזה הוא מפקד חיל-האוויר הנוכחי. לו ידענו כי יש מרווח של שנתיים עד להתמודדות לא הייתה שום בעיה בחילופי תפקיד אולם נראה שאין אפשרות להבטיח זאת. השנה הקרובה, ואולי כמה חודשים נוספים, עלולה להיות קריטית וכבר למדנו על בשרנו כמה חמורות עלולות להיות התוצאות של מפקדים (ומנהיגים אזרחיים) חדשים במלחמות.

במסגרת ההתכוננות להתמודדות אפשרית שומה על ישראל לשמר את מקורות העוצמה שלה; מרווח הטעות המותרת במערכה מסוג זה הוא צר ביותר ושומה על הקברניטים לצמצם אותה כמיטב יכולתם. במסגרת עקרון זה יש לשמר בתפקידם מפקדים מנוסים שהוכיחו את כושרם בפיקוד ושליטה על מבצעים דומים. אחת מעמדות המפתח למערכה אפשרית היא הפיקוד על חיל-האוויר. לא תהיה זו פעם ראשונה שמפקד חיל-האוויר ממלא את תפקידו שנים רבות.

עזר ויצמן ומוטי הוד מילאו תפקיד זה שנים רבות. לפיכך יש לשקול במלוא כובד הראש להשאיר את מפקד חיל האוויר בתפקידו שנה-שנתיים נוספות עד יעבור זעם, ובמקרה הטוב לא תגיע ישראל להתמודדות צבאית עם איראן על סף התגרענותה.