ציפיות גדולות מטייסת "איתן"

הטייסת אמנם כבר מבצעית אולם יכולותיה אמורות לגדול בשנה הקרובה. המל"ט, המסוגל לשהות באוויר כ-40 שעות ברציפות, מצוייד במערכות אופטית מתקדמת המסוגלת לצלם שטחים עצומים
מל"ט "הרון טי.פי" (צילום: תע"א)

חיל האוויר מגביר את היכולות של טייסת מל"ט ה"הרון-טי.פי" (איתן), שכבר נכנסה לשימוש מבצעי, אבל יכולותיה אמורות לגדול בשנה הקרובה בצורה ניכרת. ה"איתן", הוא המל"ט האסטרטגי הראשון של חיל האוויר ומסמן למעשה את אופיו של החיל בעשרות השנים הבאות.

אם היה למישהו ספק שחיל האוויר הישראלי יהיה בין הראשונים בעולם במעבר ממטוסים מאוישים למטוסים בלתי מאוישים, הרי שהקמת טייסת ה"איתן" מסירה כל ספק כזה. הטייסת ממוקמת בבסיס שעד לא מכבר היה רק ביתם של מטוסי קרב ומסוקים,כלי המלחמה של החיל המל"ט, שהתעשייה האווירית מכנה "הרון -טי-פי", זכה בחיל האוויר לשם "איתן".

המל"ט הזה תוכנן כ"פלטפורמה רב משימתית". שימו לב למינוח אותו ניתן להחליף ללא כל בעיה במשהו כמו "משאית כבדה עליה ניתן להתקין כמעט הכל". המשאית האווירית הזו מונעת באמצעות מנוע אדיר בעל הספק של 1,200 כוח סוס. הגודל, עוצמת המנוע, המערכות, הכל מעיד על שוני מכל מה שהיה קיים עד כה בחיל האוויר.

המנוע האדיר והכנפיים הארוכות והרחבות מאפשרות ל"איתן" לטוס בגבהים של עד 40,000 רגל (בסביבות 13 ק"מ) ולשהות באויר עד לזמן של למעלה מ-40 שעות. הכנפיים באורך של 26 מטר בדיוק כמו של מטוס נוסעים מדגם בואינג-737 ועוצמת המנוע מאפשרים ל"איתן" להמריא במשקל כולל של יותר מ-4 טון כאשר זה כולל יכולת לשאת מטען במשקל של יותר מטון.

תאי איכסון ענקיים בגופו של המל"ט הענק, יכולים לקלוט בתוכם כל מערכת שמתכנני המשימות של חיל האוויר יחשבו עליהם. כרגע מצויד המל"ט במערכת אופטית מתקדמת המסוגלת לצלם שטחים עצומים על הקרקע ולהעביר את התמונות לקרון הבקרה של המל"ט גם במרחק של מאות ק"מ ויותר.

תקשורת לוויינית מתקדמת עושה את העברת התמונות אפשרית למעשה מכל טווח. הטייסת החדשה תחליף בהדרגה מטוסים מאוישים בשלב זה בביצוע משימות מודיעין מגוונות .עם יכולת שהיה ארוכה בגובה רב והמצלמה המותקנת בו, המל"ט הזה יכול להחליף 4 או אפילו 5 מטוסים מאוישים ולבצע את משימתם ביעילות רבה ובלי לסכן חיי אדם המל"ט הזה מיועד כאמור למשימות ארוכות טווח מאוד. עם הנתון הזה בראש, אנשי התעשייה האווירית תיכננו אותו לאמינות מירבית.

לכל מערכת חשובה במל"ט הזה יש לפחות שלושה גיבויים. "אין מצב שכתוצאה מתקלה אחת המל"ט הזה יצטרך לשוב לבסיס לפני ביצוע המשימה", אומרים אנשי התעשיה האווירית. רשימת המשימות שתוטלנה על ה"איתן" מוכנה והיא תעודכן באופן שוטף.

אין ספק כי מדובר בטייסת שתהיה אחת העסוקות ביותר בחיל האוויר בשנים הקרובות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית