"בתכנון: מטע"ד במשקל 200 ק"ג"

לדברי ראש תחום היבשה בתע"א, עד שנת 2015 תתחולל מהפכה בתחום השימוש ברובוטים בצה"ל
רחפן ETOP של התעשייה האווירית

"עד 2015 תתחולל מהפכה בתחום השימוש ברובוטים בצה"ל", אומר תא"ל (מיל') שמואל יכין, ראש מטה היבשה בתעשייה האווירית. יכין, לשעבר ראש המחקר והפיתוח בצה"ל, אומר בראיון מיוחד לישראל דיפנס כי יש כניסה של מערכות רובוטיות טקטיות גם ביבשה, גם באוויר וגם בים.

"לקראת שנת 2015 תבוצע הקפיצה הגדולה והיא תימשך בקצב מוגבר עד לסוף העשור". לדבריו, משימות שמבוצעות כיום על ידי כוחות רגלים קטנים יבוצעו בלעדית על ידי רובוטים. "במקביל לפיתוח של מערכות רובוטיות יש גם שינוי בתפיסה המבצעית וזה יאפשר את השינוי הגדול". יכין אמר כי התעשייה האווירית מתכוונת להיות גורם מוביל בעולם בתחום הרובוטיקה הצבאית הטקטית.

הוא הזכיר בהקשר לכך את כלי הרכב הבלתי מאויש, שמיוצר על ידי חברת "ג'-ניוס", המשותפת לתעשייה האווירית ולאלביט מערכות, ואת הרחפנים שמפתחת התעשייה האווירית. עד היום חשפה התעשייה האווירית את הרחפן הקטן ETOP בעל כושר נשיאה של כ-20 ק"ג. מדובר בפלטפורמה קשורה לקרקע, שהמנועים החשמליים שלה מקבלים זרם מהכבל המחזיק אותה בגובה של כ-100 מטר מעל הקרקע. יכין אמר כי על הרחפן הזה ודומיו ניתן להתקין, בין היתר, מערכת מכ"ם קטנה מתוצרת אלתא ומטע"דים של מפעל תממ של התעשייה האווירית.

"מג"ד טנקים יוכל לקבל מידע מעבר לקו הראיה, ללא צורך של תיווך מגורמים אחרים. זו מהפכה, אבל זו רק תחילת המאמץ בתחום. אנחנו מתכננים גם רחפנים לא קשורים שיוכלו לשאת מטענים של עד 200 ק"ג", אמר יכין. לדבריו, כל הכלים הרובוטיים הטקטיים שיוכנסו לשימוש בצה"ל, יהיו מקושרים למרכז מידע שיבצע "היתוך מידע".

לא מזמן חשפה התעשייה האווירית מל"טים מיוחדים המיועדים גם הם לכוחות הטקטיים - ה"פנתר" הממריא ונוחת אנכית, וה"ברדלס" שהוא מעין מסוק דו-רוטורי קטן, המיועד לכוחות מיוחדים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית