מערכת הביטחון ביטלה עיסקת ענק עם טורקיה

ישראל התחייבה בפני טורקיה להעביר את מערכת המודיעין המתקדמת LOROP אבל החליטה לחזור בה מהעסקה בצעד חסר תקדים - שבועות לפני האספקה
מערכת LOROP (צילום: אלביט מערכות)

החמרה דרמטית ביחסים בין ישראל וטורקיה. מערכת הביטחון הורתה היום בצעד ללא תקדים לאלתא חברת הבת של התעשייה האווירית ולאל-אופ, חלק מקבוצת אלביט מערכות, שפיתחו יחד מערכות מודיעין אווירי מבוססות בעיקר על חיישנים אלקטרו אופטיים אשר ייעודו למטוסי חיל האוויר הטורקי, לבטל את העסקה עם טורקיה. ההסכם המשותף לשתי החברות נחתם עם הטורקים בסוף 2009. נודע כי מערכת הביטחון החליטה על הצעד ללא תקדים הזה בגלל שהעסקה כוללת העברת טכנולוגיות של מכ"מ SAR וטכנולוגיה אלקטרו-אופטית מתקדמת של אל-אופ.

שתי החברות צפויות לתביעות כספיות גדולות מצד הטורקים. היום, נמסר לשתי החברות כי היתרי הייצוא שניתנו לעסקה מבוטלים באופן מיידי. שתי החברות השקיעו סכומים גדולים בפיתוח המערכות שתוכננו כדי לענות על צרכים מבצעיים ספציפיים של חיל האוויר הטורקי. בתעשייה האווירית ובאלביט מערכות קיבלו את הודעת מערכת הביטחון בתדהמה. מאבליט מערכות נמסר כי החברה פנתה למשרד הביטחון בקשר לפיצוי בגין נזק העלול להיגרם לחברה עקב אי חידוש רישיונות היצוא ומנכ"ל משרד הביטחון החליט כי יש להיכנס לדיון מיידי עם החברה כדי לנסות להגיע להסדר מוסכם בנושא. עוד נמסר כי בשלב זה אין הערכה לגובה הנזקים שייגרמו כתוצאה מהביטול. נזקים אלו עלולים להיות מהותיים לתוצאות הפיננסיות של החברה.

ההחלטה התקבלה היום (ה') לאחר שקודם לכן, לפני מספר חודשים, לאחר התלבטויות בדרג הביטחוני הוחלט להעביר לטורקיה בתוך מספר שבועות מערכות מודיעין מתקדמות למטוסי קרב, שנחשבות חלק מפסגת הטכנולוגיה הישראלית. זאת, למרות המשבר המדיני בין הארצות, והחשש שהטכנולוגיה תגיע במשך הזמן גם לידי גורמים עוינים. ההחלטה התקבלה אז לנוכח חשש במערכת הביטחון ובדרג המדיני, שלפיו אם ישראל לא תעביר את האמצעים המתקדמים לידי טורקיה, למרות שהיא מחוייבת לכך בהסכם חתום, המשבר בין הארצות רק יחריף. בנוסף, בדיקה מיוחדת שנערכה במשרד הביטחון העלתה כי גם אם הטורקים יעבירו בסופו של דבר את את האמצעים המתקדמים לידי צד שלישי, למרות שהתחייבו באופן מפורש שלא לעשות זאת, הנזק הביטחוני שייגרם עקב כך לא יהיה חמור מאוד.

המערכת שבמרכז הפרשה מכונה LOROP - Long Range Oblique Photography, והיא דומה למערכות מודיעין חזותי לצילום אלכסוני, שמותקנות גם על מטוסי ה-אף 16 המתקדמים ביותר של חיל האוויר הישראלי. הדיונים על עסקה למכירת המערכת מישראל לטורקיה נידונו במשך שנים בדרגים הביטחוניים הבכירים ביותר של שתי הארצות, ובסופו של דבר נחתם בשנת 2008 ההסכם שבמסגרתו תעשיות ביטחוניות בישראל התחייבו לספק לחיל האוויר הטורקי מספר מערכות כאלה. הקבלן הראשי לביצוע הפרויקט בישראל היא חברת אל אופ מקבוצת אלביט מערכות, ואילו מפעל אלתא של התעשיה האווירית משמש כקבלן משנה.

שתי החברות הישראליות סיכמו לשתף פעולה בפרויקט זה עם חברת אסלסאן (ASELSAN) הטורקית. חלקה של אל אופ בעסקה מסתכם ב-87 מיליון דולר, ואילו חלקה של אלתא – 54 מיליון. גורמים ביטחוניים מציינים כי המערכת שבה מדובר נחשבת שיא הטכנולוגיה משום שהיא מאפשרת לסרוק שטחים אדירים של עשרות קילומטרים רבועים בשעה, באמצעות מצלמות וציוד תרמי לראיית לילה, שיוצרים תמונה מדויקת גם בטווחים של למעלה ממאה קילומטרים, בתנאי מזג אוויר בעייתיים וגם בשעות החשיכה. אל-אופ ואלתא התחייבו, באישור האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון, להעביר לחיל האוויר הטורקי לא רק את אמצעי התצפית, שניתנים להתקנה על מספר סוגים של מטוסים, אלא גם מערכות תקשורת רחבות סרט ותחנות פענוח קרקעיות, שיאפשרו לקלוט מהמטוסים מידע מודיעיני בהיקף עצום, ולעבד אותו בזמן אמת. שימוש בטכנולוגיה הישראלית (שדומה לה קיימת רק אצל מספר חברות ביטחוניות נוספות בעולם) מאפשר למטוסים לספק באופן כמעט רצוף מידע על תנועת האויב, וזאת ללא כל צורך לחצות את קווי האויב - דבר שהיה מאלץ את המטוסים לטפס לגובה של עשרות אלפי רגל כדי לחמוק מאש נגד מטוסים (ופוגע בהכרח באיכות המידע המודיעיני). יצויין, כי כבר כאשר נחתמה העסקה לאספקת מערכות ה-LOROP לחיל האוויר הטורקי, היחסים בין ישראל לטורקיה נחשבו צוננים (להבדיל מן היחסים הביטחוניים המצויינים ששררו בין הארצות בתחילת העשור שעבר). חודשים אחדים אחרי החתימה, היחסים בין הארצות כבר התדרדרו מאוד, עד שהגיעו לכדי שפל בפרשת המשט הטורקי של אונית ה"מרמרה" לפני כשנה.

גורמים ביטחוניים מציינים כי בעקבות ההתדרדרות ביחסים לא נחתמו מזה כשנה וחצי עסקאות ביטחוניות חדשות בין ישראל לטורקיה, וכיום לא היה ניתן אישור לייצא למדינה זו אמצעי מתקדם מבחינה טכנולוגית כמו מערכות ה-LOROP. ואולם, הוחלט לכבד במלואם את ההסכמים שישראל חתמה עליהם לפני ההתדרדרות ביחסים, וכך הושלם בשנה שעברה פרויקט להשבחת טנק טורקי (על ידי תעש), ובחודשים האחרונים סופק ציוד ביטחוני מישראל לטורקיה, שכלל מטוסים ללא טייס מתוצרת חברת אירונאוטיקס. סוגיית מערכות ה-LOROP גרמה להתלבטות הרבה ביותר במערכת הביטחון, שכן היו גורמים שהזכירו כי מערכות מתקדמות במיוחד, שמכרה ישראל לאיראן לפני עשרות שנים, הופנו בסופו של דבר כנגדה לאחר המהפיכה החומינסטית. במערכת הביטחון אומרים כי אין מקום להשוואה בין המצב באיראן לפני המפיכה ובין מצב היחסים בין ישראל לטורקיה כיום. הם מציינים כי אספקת מערכות ה-LOROP אמורה להימשך עד ארבע שנים לאחר חתימת החוזה (כלומר עד 2012), ולאור ההחלטות שהתקבלו במערכת הביטחון היא תתחיל כבר בקרוב. ביטחוניות, התעשייה האווירית ואלביט מערכות, לבטל עסקת ייצוא ענקית לטורקיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית