מיהו סוכן ה- CIA שהוצג באיראן?

האם מדובר בתייר אמריקאי תמים? האם הוא גויס על ידי גורם מודיעין? או שמא מדובר בכלל בסוכן כפול ?
אמיר נאמה הקמאטי

סוכן ה- CIA שהציגה איראן הוא אזרח אמריקאי שסיים שהות באפגניסטן כעובד קבלן של משרד ההגנה האמריקאי. כך עולה מבחינה מדוקדקת של המסמך שהציגו האיראנים. אביו סיפר אתמול כי בנו הגיע מרצונו לטהראן והוסיף סימני שאלה נוספים למסתורין סביב הפרשה.

אז מיהו באמת "סוכן הסי.איי.אי" האמריקאי שהציגו האיראנים לראווה?

כעת ברור כי מדובר באזרח אמריקאי בן 28 הנושא את השם אמיר נאמה הקמאטי ולא אמיר מירזה הקמאטי, כפי שהוצג על ידי האיראנים.

אב המשפחה, עלי הקמאטי,יליד איראן אכן נושא את השם האמצעי "מירזה" וחי כיום עם משפחתו באוקלנד, מישיגן בארצות הברית. אתמול טען האב בראיון לכתב AP כי בנו נעצר כשביקר את סבתו המתגוררת בטהראן לאחר שקיבל ויזה, מה שמגביר יותר את התעלומה.

בניגוד לגרסה שהוצגה, כאילו עבד בחברת משחקים ובעבור ה-CIA, המסמכים שהוצגו על ידי האיראנים בחטף, מעידים דווקא כי הקמאטי, הועסק בחוזה על ידי קבוצת Six3 מערכות מווירג'יניה, המוכרת ככזו המעניקה פתרונות ביטחון ומודיעין. החברה מציעה שירותי זיהוי ביומטרי, זיהוי פלילי (DNA), מודיעין אלקטרוני, מעקב, איסוף וניתוח מודיעיני לצורך זיהוי ריגול נגדי ומלחמה בטרור.

את הפרטים הללו לא ניתן לגלות בצפייה רגילה בחומר ששידרה הטלוויזיה האיראנית אלא בהילוך מאוד איטי והקפאה של המסמכים שמכילים פרטים רבים הנראים אמינים וכוללים כתובות מייל ושמות חברת הבת שהעסיקה את אמיר. חברה בשם הרדינג אבטחה ושות'. את חברה הקים במקור הגנרל (בדימוס) רוברט הרדינג . היא זכתה בחוזה של משרד ההגנה האמריקאי (W911WS-11-C-0005) בהיקף 17,948,020$ בתוספת עמלה קבועה בתמורה לניתוח ותמיכה בתכנית ביומטריה לצרכי מודיעין.

החברה מגייסת בשנים האחרונות, באופן גלוי באינטרנט ,עובדים בעלי רקע ביטחוני קודם לצורך משימות בעיראק ובאפגניסטן עם תאריך סיום משוער ב- 28 מרס 2012. אותם עובדים מוצבים בדרך כלל במפקדות המודיעין והביטחון של צבא ארצות הברית (INSCOM) בעיראק ובאפגניסטן.

תעודת החייל שהוצגה לצד התמונות משירותו מלמדות כי הוצב במפקדת המודיעין והביטחון של המארינס. בבחינה איטית ומדוקדקת של צילום חוזה העסקה שהציגה הטלוויזיה האיראנית, ניתן לראות כי אמור היה לסיים את הצבתו באפגניסטן לקראת אוקטובר השנה.

בחוזה מופיעה גם כתובת המייל של הקמאטי, ששימשה ליצירת חשבון פייסבוק המופיע כעת על שם "טום ג'פריס". מעסיקתו הישירה, המופיעה בחוזה, היא קולונל בדימוס בשם אנג'לה ליימן, שהפכה ב- 2003 לאישה הראשונה בארצות הברית שפיקדה על המשרד לחקירות מיוחדות של חיל האוויר האמריקאי (AFOSI), זרוע הדומה במהותה לעבודת ה-FBI ועוסקת בלחימה במודיעין נגדי ואכיפת החוק הפדרלי באזורי הלחימה בעיראק ובאפגניסטן. ליימן פרשה בשנת 2009 ומאז הצטרפה לקבוצת Six3 לצד בכירים לשעבר במשרד ההגנה האמריקאי ומצבא ארצות הברית, הפועלים כיום כקבלני משרד ההגנה.

האם האיראנים זייפו את התמונות והמסמכים על מנת להפליל תייר אמריקאי תמים? האם גויס על ידי גורם מודיעין? האם הציע לאיראנים מידע סודי שצבר בשנות הצבתו בעיראק ובאפגניסטן או הופעל בכלל כסוכן כפול גם על ידי האיראנים עצמם שהחליטו לסיים את הרומן ובאותה ההזדמנות להביך גם את ארצות הברית?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית