הרכש החדש של מוזיאון חיל האוויר

למוזיאון בחצרים הגיע מטוס מיג 21 דו מושבי. בדגם כזה בדיוק עשו שימוש בעבר להכשרת טייסים בחילות האוויר של מצרים וסוריה
מיג 21 במוזיאון בחצרים (צילום: ביטאון חיל האוויר)

לראשונה מאז הגיע מטוס ה'קטלינה' למוזיאון חיל האוויר בחצרים, לפני כשנתיים, ניצב כיום במרכז רחבת המוזיאון מטוס חדש: מיג 21 דו-מושבי, הממתין לקבלת פנים חגיגית. מטוס מסוג כזה בדיוק שימש את חילות האוויר של מצרים וסוריה להכשרת טייסים, לפני שהם הוסמכו לטוס על הדגם החד-מושבי. ככל הנראה, מטוס זה בדיוק, או אחד מחבריו, לקחו חלק קטן במלחמת ששת הימים, ההתשה ויום-כיפור.

בחודשים האחרונים עבדו אנשי הצוות הטכני של המוזיאון על שיפוץ המטוס והשלמת החלקים. "המטוס אינו מתאים לטיסה, וגם לא נעשה דבר על מנת להפוכו לכזה", מדגיש תא"ל (מיל') יעקב טרנר, מפקד המוזיאון, בראיון לביטחון חיל האוויר.

לאחר קבלת הפנים הרשמית יצטרף המודל החדש אל שורת מטוסי האויב שבתצוגה: מיג-15, מיג-17, מיג-23 מטוס גאזל, ומפייר 1, ונום, אמפר, ומיג-21 עיראקי חד-מושבי אשר הוברח מבגדד כבר בשנת 1966. "להשלמת האוסף חסרים לנו רק עוד שני מטוסים", מתפאר תא"ל (מיל') טרנר, "בקרוב נסגור עסקה עם חיל-האוויר המזרח אירופאי, שמוכן להעביר לנו 'מיג-19' ו'סוחוי-7' תמורת מטוסים משלנו".

במסגרת תוכנית של חידוש פני כל המטוסים במוזיאון, הסתיים השבוע גם מבצע גדול במיוחד של שיפוץ מטוס הדקוטה הענק. "אי אפשר לגרור אותו למוסך, ואין בידינו מוסך כל כך גדול", מסביר תא"ל (מיל') טרנר. "הוא נראה כמטוס שיצא מבית חרושת, חדש ומבריק. עבודה יפה של המכונאים שלנו".

סיום שני הפרויקטים הגדולים אינו סיבה למנוחה. בשבוע הבא יופיעו שני "כוכבים" קבועים של המוזיאון במסדר הכנפיים של קורס מספר 163: מטוס ההרווארד הצהוב ומטוס הסטירמן המפורסם, אשר דואגים לספק הופעת אורח בכל מסדר כבר שלושים שנה.

***

הכתבה התפרסמה במלואה באתר ביטאון חיל האוויר 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית