אל"מ אביבי הורשע בהפרת אמונים

נספח צה"ל לשעבר בשוויץ נידון לשלושה חודשי עבודות שירות וישלם כנס של 70 אלף שקל
אל"מ (מיל') שמואל אביבי במהלך משפטו. צילום: ישראל דיפנס

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר עודד מודריק, אישר הבוקר את עסקת הטיעון במשפטו של אל"מ שמואל אביבי אליה הגיעו הצדדים לפני כחודש. כזכור, אל"מ אביבי ששימש כנספח צה"ל בשווייץ בין השנים 2002-2005 הואשם כי ניצל את תפקידו כנספח לקידום עסקיו הפרטיים - תוך ניגוד עניינים חמור והפרה מוחלטת של החוק והפקודות. הפרשה היתה בין החמורות שבהן הואשם קצין בכיר בצה"ל מאז ומעולם.

בהתאם לעסקת הטיעון, אביבי שיוצג על ידי עו"ד טליה גרידיש ממשרד עורכי הדין ששי גז, יאלץ לעשות שלושה חודשי עבודות שירות בפנימיה של הכפר הירוק וכן לשלם קנס בסך 70 אלף שקל, זאת לאחר שהודה באשמה של הפרת אמונים במקום האשמת השוחד החמורה שיוחסה לו בהתחלה.

במסגרת בכתב האישום שהוגש נגד אביבי בתחילת המשפט נטען בין היתר, כי בתקופת כהונתו כנספח הוא קשר קשרים עם סוחר הנשק השווייצרי, היינריך טומט. בתחילה הייתה מטרתו לקדם באמצעות טומט את ענייני התעשיות הביטחוניות הישראליות, ואולם מהר מאוד אביבי עבר לייצג את סוחר הנשק השוויצרי בפני הממסד הביטחוני בישראל. יתירה מכך, תוך כדי כך שהוא מכהן כנספח צבאי, אביבי סייע לטומט ולשותף שוויצרי נוסף, להקים בישראל את החברות "טלון יעוץ ביטחוני ומסחר בע"מ" ו"אלקון מוצרי ביטחון והגנה בע"מ". מטרת החברות הייתה לעסוק בסחר נשק מחוץ לישראל.

לפי כתב האישום אביבי נטל חלק פעיל בניהול החברות, החזיק טלפון נייד מטעמן, ואף גייס את גד פטרסון ואת ניצב המשטרה בדימוס אליק רון – כדי שיקדמו את ענייניהן. במהלך אותה תקופה הוא ניהל את ענייני החברות שהוקמו בישראל ביחד עם טומט, ממשרדי הנספחות בשווייץ ומהבית ששכר עבורו צה"ל בחו"ל, תוך שהוא מקדם עסקאות, עוסק בטיפול בחוזי מכר, הצעות מחיר, חשבוניות עסקה וטפסי העברת מטבע חוץ לחו"ל. עוד בטרם סיים את תפקידו כנספח צה"ל, השתתף אביבי בדיוני משא ומתן מטעם החברות שבהן מדובר.

פרקליטות המדינה טענה עוד כי בתמורה לפעילותו לקידום ולהרחבת עסקיו של טומט, קיבל אל"מ אביבי טובות הנאה, בעצמו או באמצעות אשתו, כולל ג'יפ מדגם לאנד קרוזר בשווי 326,191 שקל, ששימש את הרעיה, ושכר בסך כ-101 אלף שקל ששולם לה, כאשר הייתה רשומה באופן פיקטיבי כעובדת ב"טאלון". עוד נטען, כי חודשיים בלבד אחרי תום שירותו כנספח צבאי ובטרם השתחרר רשמית משירות סדיר בצה"ל, מונה אביבי להיות מנכ"ל 'טלון' והפך מורשה חתימה בחשבונות החברות. "במעשים המתוארים לעיל, עשה הנאשם, שהוא עובד ציבור, במילוי תפקידו, מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור וכן לקח שוחד בעד פעולה הקשורה במילוי תפקידו", כתבה פרקליטות המדינה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית