קוריאה הצפונית: כולם בעמדת המתנה

קוריאה הצפונית: כולם בעמדת המתנה

המציאות שנוצרה בעקבות מותו של מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג איל, מטרידה כרגע את כולם, מהשכנים בדרום ועד לארה"ב ואפילו ישראל. הבעיה המרכזית שנוצרה היא שהבן הנבחר, קים ג'ונג און, התחיל את תהליך ההכשרה שלו, רק לפני כשנתיים. מדובר בבחור צעיר, בסוף שנות ה-20 לחייו, ללא ניסיון רב.

למרות שאביו מינה מספר קרובי משפחה שיסייעו לו בתפקיד – עולות החששות כי הוא לא יהיה מסוגל לבצע את מה שנדרש ממנו. בדרך כלל כאשר עולה החשש שקוריאה הצפונית נחלשת, מכל סיבה שהיא, פיונגיאנג מגיבה בפרובוקציה כדי להוכיח את כוחה. בעבר לדוגמא, הצפון קוריאנים ביצעו ניסויי טילים או תקפו כלי שיט של קוריאה הדרומית. כרגע נראה כי ייתכן והם ינסו לעשות זאת שוב.

השאלה היא כמובן איך המערב יגיב - אם הוא יתעלם מהמעשים, כפי שעשה בעבר, זה יסייע להרגיע את המצב. אם הוא יגיב בחריפות – זה עלול להוביל למשבר אזורי. נראה כי מדינות המערב כרגע מעוניינות בעיקר להרגיע את המצב וזה יסייע לצפון קוריאנים להשלים את העברת השלטון בצורה חלקה. העלאת הכוננות בקוריאה הדרומית, זה עניין של נוהל – לא היערכות מיוחדת.

ומה באשר לסיוע שהוענק לתכנית הגרעין האיראנית? צריך לזכור כי בניגוד לטהרן, לצפון קוריאנים אין שום אידאולוגיה. העברת הידע הגרעיני שלהם נעשית אך ורק ממצוקת מזומנים. ייתכן שכרגע, כאשר המשטר עסוק במעבר השלטון, נראה ירידה מסויימת של קצב הערבת המידע למדינות כגון איראן. אבל, צריך לזכור כי ייתכן שהמשטר החדש דווקא יהיה מעוניין להמשיך במסורת כדי לבסס את מעמדו.

בשנים האחרונות הפכה קוריאה הדרומית להיות שוק רציני עבור התעשיות הביטחוניות בישראל, וזאת משום שהצבא הדרום הקוריאני עובר רפורמות רציניות הכוללות גם רכישת נשק. מסע ההצטיידות נערך לאחר מספר פרובוקציות מצידה של פיונגיאנג (הפצצת אי השייך לסיאול והטבעת משחתת דרום קוריאנית). כפי שזה נראה כרגע, הרפורמות ימשיכו והתעשיות בישראל עשויות להרוויח רבות מחוזים עתידיים.

אבל יש לציין כי בעקבות המצב הכלכלי העולמי, גם ארה"ב – בעלת בריתה של סיאול – תרצה להיכנס למגרש המשחקים ולקדם את המערכות מתוצרתה (וייתכן שזה יבוא על חשבון ישראל). אחת ההחלטות שישפיעו רבות על עתיד הרכש הקוריאני מישראל, תהיה כמובן זהות מטוס האימון החדש של חיל האוויר הישראל – אם ישראל תבחר לבסוף באיטליה, זה בהחלט ישפיע על עתיד היחסים העסקיים.

שאלות ותגובות ניתן לשלוח אל הכותב במייל: [email protected]

 

You might be interested also