קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי טילים

פיונגיאנג עושה שרירים אל מול המערב ומבצעת ניסוי טילים מספר שעות לאחר ההודעה על מותו של קים ג'ונג איל. בישראל עוקבים אחר ההתפתחויות
טיל ספייק משוגר מכלי רק"מ (צילום: רפאל)

לחילופי הדורות בקוריאה הצפונית אמורים להיות השפעה על מה שקורה בכמה תחומים הרלוונטיים לישראל. בישראל עוקבים אבל לא ממהרים לחזות. "צפון קוריאה היא מדינה בלתי צפויה ולכן חייבים להמתין ולראות מה יתפתח", אומר מומחה ישראלי.

פיונגיאנג מעורבת כאמור בכמה תחומים שיש להם נגיעה ישירה לישראל. מומחים ממדינה זו סייעו לתכנית הגרעין והטילים ארוכי הטווח של איראן. מומחים צפון קוריאנים גם סייעו לסוריה לשפר את היכולת של טילי הסקאד המיושנים שלה. נוטים לחשוב כי המניעים של קוריאה הצפונית היו אידיאולוגיים, אבל מומחים בישאל אומרים כי המענים היו בעיקר כספיים.

ההשפעות של חילופי השלטון בפיונגיאנג יכולות להיות בשני כיוונים מנוגדים - התקרבות למערב וקבלת כמה דרישות אמריקניות בתחום הגרעין והטילים ארוכי הטווח או הקצנה של השלטון החדש כך שצפויים משברים בשני התחומים. קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי שיגור טילים שעות ספורות לאחר מותו של הרודן קים ג'ונג איל וההודעה על מינוי בנו קים ג'ונג און ליורשו.

מנגד, בקוריאה הדרומית הועלתה הכוננות, שכן גם שם לא ברור כיצד תנהג השכנה המאיימת. בישראל לא מעריכים בשלב זה אם המצב החדש ישפיע על רכישות נשק ישראלי על ידי סיאול.

כאמור, לאחרונה חתמה המדינה על הסכם עם רפאל לקניית טילי SPIKE NLOS בשווי של 50 מיליון דולרים. ה-SPIKE-NLOS הוא הדגם המתקדם ביותר של הטיל. מדובר בטיל מדוייק מאוד, בעל טווח של כ-25 קילומטר וניתן לשגרו גם לעבר מטרה שאין אתה קשר עין.

בעתיד הקרוב היו צפויות רכישות נוספות של מערכות מתוצרת ישראלית, אולם אלה נתקעו בגלל העיכובים בתחרות לבחירת מטוס אימון מתקדם לחיל האוויר הישראלי. המטוס הדרום קוריאני טי-50 הוא אחד משני המועמדים. הבעיות בנושא התקציב מעכבות את ההחלטה, שאולי גם לא תתקבל .

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית