צה"ל יקים יחידות סייבר חדשות

ראש מחלקת ההגנה בחיל הקשר והתקשוב אומר כי בצה"ל התקבלה החלטה לראות בסייבר - מרחב לחימה נוסף על האוויר, הים והיבשה. "אנו מחפשים פתרונות ושיתופי פעולה עם התעשיות ביטחוניות"
מרכז השליטה והבקרה הארצי של חברת החשמל (צילום: חברת החשמל)

"המרחב הקיברנטי הוא מרחב לחימה נוסף על האוויר, ים ויבשה", אומר אל"מ ד', ראש מחלקת הגנה בחיל הקשר והתקשוב. "אנו מחפשים פתרונות ושיתופי פעולה עם התעשיות הביטחוניות במטרה להתגונן מפני מתקפת סייבר", הוא הוסיף בכנס סייבר של עמותת חיל הקשר והתקשוב, שנערך ביהוד בשיתוף עם מגזין אנשים ומחשבים ומגזין ישראל דיפנס.

לטענתו בצה"ל מתכוננים לכל תרחיש. "אנו נערכים גם לאירועים סטנדרטים, כלומר וירוס שלא נועד לפגוע בצה"ל במקור, וגם באירועים ייעודיים – כלומר כאלה מכוונים נגד המערכות בצבא". אל"מ ד' סיפר עוד כי השבוע אושרה תכנית העבודה בצה"ל בתחום הסייבר. במסגרת התכנית, באגף התקשוב יקימו גופים שינטרו ויגיבו במהירות לכל מתקפה. "בכל שבוע אנו עורכים הערכת מצב שבודקת מהם האיומים העומדים בפנינו".

אל"מ ד' הוסיף עוד כי המתקפות נגד מערכות ההגנה הצבאיות מקורן בדרך כלל בגורם מדינתי והן מתבצעות במספר גזרות – כלומר מדובר באירוע משולב. "בסייבר אין משמעות למרחב ולזמן, לא משנה מי תקף אותנו, עלינו לשמר את יכולות צה"ל בכל מחיר", טוען אל"מ ד'.

במושב נוסף בנושא סייבר (שאורגן ביום שני על ידי ישראל דיפנס, בשיתוך סדנת יובל נאמן למדע וטכנולוגיה באוניברסיטת ת"א, במסגרת ועידת ישראל לעסקים של גלובס), חשף יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל' יפתח רון-טל, כי בחברת החשמל זיהו לאחרונה מספר ניסיונות לחדור למערכת הממוחשבת ששולטת על מתקני החשמל, אולם אלא סוכלו. לטענתו "הניסיונות רק יילכו ויתגברו".

בישראל הוקם בשנה האחרונה מטה סייבר תחת משרד ראש הממשלה, שבראשו מונה לעמוד השבוע ד"ר אביתר מתניה. כחלק מפעילותו של מטה הסייבר יוענקו מענקים בגובה מאות מיליוני שקלים בכל אחת מהשנים הבאות לטובת מחקרים ופעיליויות חינוך בתחום הסייבר. בצבא חולקה האחריות בתחום הסייבר בין אגף המודיעין (התקפה) ואגף התקשוב (הגנה), וגם רשות האבטחה הממלכתית בשב"כ (רא"ם) הולכת ומרחיבה את פעילותה ללא הפסקה.

***
בתמונה: פרופ' יצחק בן ישראל וישראל מרטינז

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית