בעקבות ההתפרעות בבסיס באיו"ש: דיון חירום אצל ראש הממשלה

כ-50 פעילי ימין פרצו לבסיס החטיבה המרחבית אפרים והבעירו צמיגים. באירוע אחר נפצע קל מפקד החטיבה מיידוי אבנים של פעילי ימין. רה"מ אמר: "זהו מצב בלתי נסבל"
האירועים בבסיס באיו"ש (צילום: דובר צה"ל)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, זימן דיון חרום בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה וגורמי ביטחון נוספים, במטרה לדון בהתפרצות פעילי הימין אמש לבסיס החטיבה המרחבית אפרים ביהודה ושומרון. בפתח הדיון אמר ראש הממשלה כי "זהו מצב בלתי נסבל. צריך לטפל בפורעים האלו ביד קשה יותר. לא נשלים עם מצב שבו פוגעים בחיילי ומפקדי צה"ל", הוסיף נתניהו.

גם שר הביטחון הגיב בחריפות לאירועים ואמר כי "הפעולות נושאות אופי של טרור מתוצרת עצמית שאין לקבלו". לדבריו, הוא רואה בחומרה את האלימות של קבוצות עברייניות של קיצוניים באזור יהודה ושומרון. ברק ציין כי מכלול האירועים "מסיטים את צה"ל מביצוע משימותיו, ובתוכן ההגנה על התושבים. בנוסף יש בהם מימד של סיכון חמור לחיי אדם והם מאיימים לפגוע ברקמה העדינה של יחסי מדינת ישראל עם שכניה". שר הביטחון הנחה את צה"ל לפעול לעצירת המשתתפים באירוע.  

במהלך הלילה חדרו כ-50 פעילי ימין לבסיס מפקדת החטיבה המרחבית אפרים, הבעירו צמיגים בקרבת הבסיס וגרמו נזק לרכבים באמצעות יידוי אבנים, השלכת בקבוקי צבע ופיזור מסמרים על הכביש.

כוחות צה"ל בשיתוף כוחות משטרת ישראל הדפו את הפעילים מן הבסיס. באירוע נוסף, יודו אבנים לעבר רכבו של מפקד החטיבה המרחבית אפרים, מפקד החטיבה לא נפגע. ככל הנראה, הרקע למעשים הוא פינוי מתוכנן של מאחזים בלתי חוקיים, הצפוי להתבצע בקרוב באזור השומרון.

דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי, התייחס לתקרית והגדיר אותה כ"חמורה מאוד". לדבריו "בשום מציאות מתוקנת לא תעלה על הדעת התנהגות כזו של חלק מהחברה הישראלית".

תא"ל מרדכי ציין כי במהלך האירועים נפצע קלות מפקד החטיבה מאבן שהושלכה לעבר רכבו, אך הדגיש כי "הפגיעה המשמעותית יותר היא ההסטה של צה"ל ממשימות חשובות של הגנת המדינה, להתגוששות עם חלק מעמנו ובשרנו".

img
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
דעה | צה״ל צריך לחשוב על שבב לאיתור חייל במקרה של נפילה בשבי