הפלת המל"ט באיראן – מישהו צריך לשלם

נסיבות נפילת המל"ט לידי טהרן מעידות של חוסר תכנון אמריקני, וזה צריך להדאיג אותנו; מדוע לא נותנים "מכה" ניצחת לארגוני הטרור ברצועת עזה? ולמה רק עכשיו קצב בניית הגדר בגבול הדרומי תופס תאוצה?, פותחים שבוע עם טורו של אריה אגוזי, ימי ראשון ב-12:00

זו פשלה אדירה. נפילת מל"ט הביון המתקדם בשלמותו לדי האיראנים היא אפילו יותר מכך. זו תערובת של הרבה גורמים שאף אחד מהם לא היה אמור לקרות במצב כזה, בו מפעילים כלי ביון כזה מעל ארץ עוינת. תקלות עלולות לקרות בכל מערכת טכנית, בעיקר מסובכת, כמו המל"ט הזה (מדגם RQ-170).

אבל לאמריקנים חייבת הייתה להיות יכולת להשמידו על הקרקע מיד אחרי שהתברר כי הוא נפל. האם הם לא איתרו אותו מיד? האם הם לא יכלו לבצע פעולת השמדה כזו בהתראה קצרה? בכל מקרה זה מעיד על חוסר תכנון שגובל בטמטום מוחלט.

הנזק לארה"ב עצום. מדובר במערכת סודית, מתקדמת שמשלבת בה גם טכנולוגיות של חמקנות וגם יכולות אלקטרו אופטיות ואחרות מהקצה העליון של הטכנולוגיה. מישהו בארה"ב צריך לתת את הדין על הפשלה הזו שהיא ממש יום שחור עבור האמריקנים. אבל במיטב המסורת האמריקאים מפשלים בעיקר בנושאים שאמורים להיות "מכוסים" ומוסדרים .

בישראל צריך לקחת את זה בחשבון בהרבה הקשרים. מול השלומיאליות האמריקנית, האיראנים ממשיכים להוכיח דבקות במטרותיהם, תוך צפצוף ארוך על כל מי שמנסה למנוע מהם נשק גרעיני. עכשיו יש בידם גם מערכת סודית אמריקנית. הדרך לסין קצרה, הנדסה הפוכה ואיראן תוכל לרכוש או לקבל מבייג'ין כלי דומה. אם זה לא היה עצוב או נורא - זה היה מצחיק.

נרדמו בשמירה

סיבה נוספת לדאגה בוושינגטון, קשורה לבחירה של שוויץ במטוס השוודי גריפן לצורך החלפת מטוסי ה-F-5 הישנים מתוצרת ארה"ב שבשימוש חיל האוויר השוויצרי. השוויצרים, עם קפדן וידען בחרו במטוס השוודי ולא בשום מטוס אמריקני.

יש בכך איתות נוסף לארה"ב שהיא מתחילה לאבד את מעמדה כספקית עיקרית של מערכות נשק ראשיות.

רק לא מכבר נזרקו כל המטוסים האמריקנים מתחרות ענקית לבחירת מטוס קרב מתקדם עבור חיל האוויר של הודו. שם הגיעו לקו הסיום שני מטוסים מתוצרת אירופה. בוושינגטון מישהו צריך להבין שמשהו רע קורה למעמדה של ארה"ב בעולם.

אבל, שם מדברים על החזרת השגריר לסוריה ומטיפים וכועסים על שישראל לא מדברת עם הפלשתינים כאילו שיש עם מי לדבר.

הסיפור שאינו נגמר

חיסול בעזה ועוד מטח רקטות. הטמטום הזה נמשך על גבם של תושבי הדרום. לו המטה הכללי של צה"ל היה ממוקם בשדרות אולי זה היה אחרת. אבל הוא ממוקם בתל אביב, מרחק שנות אור מהאזור מוכה הרקטות בדרום. מתי יבינו בלשכות של ראש הממשלה ושר הביטחון שלישראל כבר אין אפילו שרידים של כוח הרתעה.

מדינה שמאפשרת לארגוני מחבלים, ולא משנה איזה שם נותנים להם, ל"חרבן" על ראשה עם רקטות קטלניות - מוטב שתחשוב לסגור את הבסטה, לא פחות. אני חוזר שוב, אין מדינה בעולם שהייתה מוכנה למצב כזה שנמשך כבר שנים. אני חוזר שוב, בקול רם , אולי מישהו מ"המומחים" יבין.

לא צריך לסכן אפילו חייל אחד. ניתן לתת לארגוני המחבלים בעזה מכה כזו בראש, תרתי משמע, שתוציא להם את החשק אפילו להתקרב לרקטת קסאם או גראד. אבל בשביל זה צריך מנהיגים עם ביצים שלא חוששים ממה יגידו בעולם. תראו מה קרה לארה"ב שלא הבינה את מה שקורה עולם. אנחנו בדרך לשם.

דרושים: פתרונות

אלו שמכירים את הנושא לא היו זקוקים לדברים החמורים שאמר בשבוע שעבר ראש פרויקט מטוס הקרב החמקן מדגם F-35, בפנטגון. הוא אמר את מה כל מי שמכיר את הנושא יודע. חיל האוויר הישראלי לא צריך למהר, בלשון המעטה, לנסות ולקבל את המטוסים.

יעברו עוד כמה שנים טובות עד שאנשי יצרנית המטוס חברת לוקהיד מרטין יתגברו על כל מחלות הילדות של המטוס המסובך הזה. חיל האוויר לוחץ כל הזמן לקבל את המטוס הזה מוקדם ככל האפשר. עדיף לצנן את ההתלהבות. קודם שיתגברו על הבעיות. אחר כך שיספקו את המטוס לחיל האוויר האמריקני.

מדרך הטבע יצוצו עוד כמה בעיות. עדיף לתת לתהליך הזה לעבור ורק אז לקבל את המטוס. מה עושים עד אז? יש כמה פתרונות וצריך לדון בהם ברצינות ומהר.

עד שנת 2018 זה זמן ארוך בעיקר במונחי המזרח התיכון. צריך פתרונות ביניים ויש כאלה.

חוסר הבנה של המציאות

הממשל האמריקני עומד לספק לעיראק כמות של כמה עשרות מטוסי F-16. זה כחלק מההסכם על נסיגת הכוחות האמריקניים ממדינה זו. נהדר כשיש חברים בוושינגטון, אבל שם צריך להבין שמוסרים מטוסי קרב כאלה למדינה, שבמוקדם או במאוחר תהיה גרורה מלאה של איראן.

שוב מוכיחה וושינגטון כי היא לא קוראת את המפה. שוב מוכיח הפנטגון שהוא לא מבין שיש תהליכים במזרח התיכון שמחייבים חשיבה מחודשת גם על הבטחות ישנות. העסקה למכירת מטוסי ה-F-16 לעיראק יכולה להיחתם ישירות עם טהרן. לאיראן יש יותר כסף והיא לא תתווכח על המחיר.

אחרי הנפילה הלא תיאמן של מל"ט הביון בידי איראן, אולי זה הדבר הנכון לעשות.

סאגת הגדר נמשכת

הממשלה הורתה להגביר את קצב הקמת גדר הגבול עם מצרים. מכך ניתן להבין שהעבודה עד כה לא התנהלה במהירות המרבית האפשרית. לא היינו זקוקים לאישור הזה מאלה שאחראים למחדל הלאומי. בטלנות, חוסר הבנה, אימפוטנטיות. כל אלה חברו למחדל.

כאשר בשבוע שעבר נפרסו כוחות צה"ל גדולים בגלל התראה על פיגוע נוסף מכיוון סיני, הם עשו זאת שוב לאורך גבול וירטואלי ברובו. דיונות חול אינסופיות וכמה חוטי ברזל חלודים במקרה הטוב. מדינת ישראל נכשלה במשימה.

אולי צריך להטיל אותה על ארקדי גאיידמק, שכבר לימד את משרד הביטחון איך מבצעים משימה ולא מדובר רק בכסף אלא בלרתום לצורך כך את הטובים ביותר. זה לא נעשה. השד יודע למה. זה לא נעשה כי כאן בישראל מדברים הרבה ועושים קצת. זה לא נעשה כי שרי האוצר והביטחון עסוקים במלחמת עולם על תקציב הביטחון ובינתיים גבול ארוך ובעייתי פרוץ. הגיון אין כאן. שכל גם לא. מה יש כן? תחליטו בעצמכם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית