"סקיי שילד" מטעה את מכ"ם האויב

פרטים חדשים על המערכת המוטסת, שמשדרת למכ"ם האויב תמונה מעוותת של שדה הקרב
מערכת סקיישילד

חברת רפאל מגבירה את מאמצי השיווק הבינלואמיים של פרוייקט "סקיי שילד", שפותח במקור בעקבות הזמנה של חיל אוויר במדינה זרה.

דבר קיומה של מערכת הלוחמה האלקטרונית "סקיי שילד" נחשף בראשונה בשנת 2010, ופרסומים חדשים של רפאל מציגים פרטים חדשים על יכולותיה ועל עקרונות הפעולה שלה.

המערכת מיוצרת על ידי החברה במסגרת תכנית "הגנה מלווה" ומטרתה לתקוף "תקיפה רכה" את מערכי המכ"ם של האויב. המערכת מותקנת בתוך פוד הנישא על ידי מטוס קרב.

תחום הלוחמה האלקטרונית הוא מרכיב עיקרי במערכה שבין המכ"ם וטילי ההגנה לבין מטוסי הקרב המתקרבים למטרתם. מדובר בתחום שבו מוקלטים גלי מכ"ם ומשודרים באופן מטעה אליו חזרה כך שלא יוכל להעניק למפעיליו את תמונת הזירה האמיתית. הלוחמה האלקטרונית הפכה לחלק בלתי נפרד מההגנה על כלי טיס, ספינות ואף מל"טים.

מערכת "סקיי שילד" מורכבת מאנטנות מיוחדות, מקלטים מדויקים, דוגמי אות ספרתיים, מגברי מצב-מוצק ורכיבי זיכרון מהירים. במערכת פועלים מחשבים ברשת פנימית במטרה ליצור ניהול יעיל ואוטומטי אשר לא יצריך התעסקות של צוות האוויר של המטוס.

כל המרכיבים במערכת מאפשרים לה לקלוט את גלי המכ"ם ולשדר שידור מוטעה ומדויק לעברו – תוך כדי תנועת המטוס. למשתמש במערכת ניתנת חבילת תוכנה המאפשרת לו להתאימה למכ"מים שפועלים בתחומו.

ה"סקיי שילד" מותקנת, כאמור, בתוך פוד הנישא בגחון המטוס, בדומה למיכל דלק. בתוכו ישנם חלקים מחומרים מרוכבים, המאפשרים את מעבר הגלים האלקטרו-מגנטיים פנימה והחוצה בצורה "שקופה". לפוד יש מערכת ייצוב טמפרטורה עצמאית, המזרימה נוזל קרור למשדרים רבי העוצמה.

מערכות מסוג זה נמצאות כיום רק בידי המדינות המפותחות ביותר כגון ארצות הברית, אשר שוקדת על פיתוח דור חדש של המערכת.

לפי הפרסום החדש ברפאל, "מהנדסי 'סקיי שילד' פיתחו מערכת קליטה אשר עושה שימוש במד הכיוון הפועל על פי הפרשי פאזה בין אנטנות ומודד כיוון מדויק לעבר המכ"מ ה'קרבן'. המשדר הדיגיטאלי רב העוצמה מבוסס על עשרות ערוצי הגבר ואנטנות הבונים את אלומת השידור על ידי סיכום באוויר ומכוונים אותם לעבר המכ"מ ללא אמצעים מכניים. חלקי המערכת נבדקים במתקנים מיוחדים ברפאל, והם מאפשרים שידור וקליטה תוך כדי דימוי תנועת המטוס באופן מבודד מהסביבה החיצונית".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית