המלצה: אוטובוסים ימוגנו מפני שריפות כמו הטנקים

ועדה שהוקמה בשיתוף עם נציבות הכבאות וההצלה ממליצה להתקין מערכות לגילוי וכיבוי אש בכלל האוטובוסים שעל הכביש, בדומה לזו המורכבת בטנקים והרכבים הממוגנים שבשירות צה"ל. רב-טפסר שחר איילון: "יש ליישם את ההמלצות במהרה"
האוטובוס שנשרף בדרך לירושלים (צילום: משטרת ישראל)

נציבות הכבאות וההצלה ממליצה למשרד התחבורה להתקין בכל האוטובוסים מערכת אוטומטית לגילוי וכיבוי אש בתא המנוע ובחלל בו נמצא מצבר האוטובוס, כפי שמותקן בטנקים וברכבים הממוגנים שבשירות צה"ל.

הרקע להמלצה הוא ריבוי המקרים לאחרונה של שריפות באוטובוסים ציבוריים ופרטיים המסיעים נוסעים על הכביש. מנתוני הנציבות עולה כי מאז יולי 2009 התרחשו כ-60 אירועים בהם עלו באש אוטובוסים. מדובר על אירועים המעמידים בסכנה את חייהם של עשרות נוסעים. ועדה שהוקמה בשיתוף עם נציבות הכבאות וההצלה, מפקדי שירותי הכבאות, משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בדקה את הנושא.

חברי הוועדה המליצו, כאמור, על התקנת מערכת לגילוי וכיבוי אש אוטומטית. המלצה נוספת הייתה לנתק את מערכת מיזוג האוויר באוטובוס, עם גילוי השריפה, על מנת למנוע מהעשן לחדור לתא הנוסעים באמצעות תעלת המיזוג, כלומר התקנת דמפר.

מערכות אוטומטיות לגילוי וכיבוי אש כבר הותקנו, בשנתיים האחרונות, ב-400 אוטובוסים בבעלות חברת מטרופולין ובאוטובוסים המופעלים על ידי המועצות המקומיות להסעות ילדים. על פי נתוני הנציבות, עלות התקנת מערכת כזו בכל אוטובוס היא כעשרת אלפים ש"ח.

רב-טפסר, שחר איילון, המליץ להתקין את המערכת בכל האוטובוסים שעלו על הכביש החל מה-1 בינואר 2010 ובכל אוטובוס שיירכש בעתיד. "אני מאמין שיש ליישם את ההמלצות כדי למנוע מקרים נשנים בעתיד ולהציל חיים. האוטבוסים חייבים להיות מוגנים מאש בדיוק כמו הטנקים", אמר רב טפסר איילון.

המערכת פותחה על ידי חברת "להבות" ונמכרה להתקנה על טנקים ורכבים ממוגנים גם בארה"ב. אם ההמלצה תאושר, חברת "מרכבים", מפעילה קו להתקנת המערכת באוטובוסים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית