"התהליך בסוריה מגביר האיום על ישראל"

בישראל עוקבים בדאגה אחר הנעשה בסוריה, במיוחד לאור התרגיל בירי רקטות וטילי שקאד שביצע לאחרונה הצבא הסורי. במחסן הנשק של אסד נמצאים טילי סקאד בעלי טווחים של עד 700 ק"מ, ובעלי יכולת לשאת ראשי קרב כימיים
התרגיל בסוריה (צילום: סוכנות הידיעות הסורית)

בבוקר לאחר פרסום דבר התמרון הצבאי בסוריה, בו תרגל הצבא ירי של רקטות וטילי סקאד, בישראל עוקבים בדאגה אחר המצב המידרדר של שלטון אסד. יושב-ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ שאול מופז, מזהיר מפני עימות אפשרי עם סוריה.

"ככל שמתקרב תהליך הגסיסה הסופי של משטר אסד – כך גובר אלמנט האיום על ישראל", הוא אמר. בראיון לגלי צה"ל הוסיף מופז כי "קיימת אפשרות סבירה שבחלון הדמדומים של משטרו, אסד ינסה להסית את תשומת הלב מהטבח בבני עמו לכיוון עימות עם ישראל".

איום טילי הקרקע-קרקע מסוריה הוא משמעותי ביותר. בסיוע מימון איראני, הקימה סוריה מערך חדש ומתקדם לפיתוח וייצור של טילי קרקע-קרקע, המיועדים לפגיעה מדויקת במטרות בישראל. סוריה הקימה בסיס לטילים בליסטיים, ממנו ניתן לשגר מטחים של טילים כאלה לעבר ישראל.

הקמת הבסיס היא חלק מהמאמץ הסורי לשפר את יכולת צבאה בתחום טילי הקרקע-קרקע. בידי סוריה כמות לא ידועה של טילי קרקע-קרקע מדגם סקאד D. אלה סופקו לה על ידי קוריאה הצפונית. חלק מהטילים אף יוצרו בסוריה בסיוע מדענים מפיונגיאנג. הטיל הוא העתק כמעט מדויק של הטיל שפותח בברה"מ לשעבר, ויש לו טווח של כ-700 ק"מ. השיפור שביצעו בו הסורים התמקד במנוע גדול יותר, בו יש כמות גדולה יותר של דלק נוזלי.

הגודל של המנוע המשופר לא יכול לשרוד כניסה לאטמוספרה אחרי שהוא יוצא ממנה בשלב הראשון של מעופו לעבר המטרה, ולכן תוכנן הטיל כך שהמנוע נפרד מהגוף החודר אליו. לטיל יש ראש קרב במשקל של חצי טון. בשל הטווח הרחוק של הטיל, מומחין אומרים כי סוריה תוכל לשגר אותו לעבר ישראל מעומק שטחה. לטיל דיוק של כק"מ.

לסוריה יש גם כמות גדולה של סאקד A, בעל טווח של 180 ק"מ. בנוסף במחסן הנשק שלה גם דגמי סקאד B, להם טווח של כ-300 ק"מ (מהסוג ששוגרו במסגרת התרגיל לאחרונה). משטרו של אסד גם הצטייד בכמות גדולה של סקאד C שלו טווח של 550 ק"מ. כמו כן דמשק מחזיקה כמות לא ידועה של ראשי קרב כימיים, אותם ניתן להרכיב על חלק מטילי הסקאד שברשותה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית