"מערך ההגנ"א הפך מטקטי לאסטרטגי"

מפקד מערך ההגנה האווירית התייחס לסביבה האסטרטגית-ביטחונית שהשתנתה בשנים האחרונות. במקביל אמר השר וילנאי כי האויב מבקש לפגוע בחזית האזרחית כדי להכריע את ישראל ללא הכרעה צבאית

"מערך ההגנ"א הפך מטקטי לאסטרטגי"

תא"ל דורון גביש (צילום: דו"צ)

"הטרור הפך להיות טרור אסטרטגי ואנו במערך ההגנה האווירית נערכים לאיום הטקטי מסביבנו", כך אומר מפקד מערך ההגנה אווירית בחיל האוויר, תא"ל דורון גביש. נאומו של גביש ניתן בכנס לטכנולוגיות התעופה והחלל של קבוצת טכנולוגיות בבנייני האומה בירושלים, המתקיים היום (רביעי).

"הסביבה האסטרטגית-ביטחונית השתנתה בעשר השנים האחרונות. רק בשנה האחרונה אני מדובר על התפתחות של סביבה מאתגרת מאוד, הכוללת איום אמיתי איתו אנו מתמודדים מכל הכיוונים. מערך ההגנה האווירית מטפל באיום מכלי טיס מאויישים (שרק הולכים ומשפרים יכולות), כטבמ"ים, לנשק בלתי קונבנציונאלי, הגנה על העורף, טרור, ועד לאיומים קונבנציונאליים וירי של נשקים תלולי מסלול", הוא מוסיף. "האיום בשנים האחרונות נהפך מאיום מרוחק לאיום מאוד קרוב", הוא ביקש להדגיש.

"אנחנו מפעילים טילי נ"מ מדגם סטינגר וגם טילי הוק, יהלום. אנחנו מפעילים את סוללות מערכת ההגנה כיפת ברזל, סוללות החץ. מתפעלים את מרכז ניהול היירוט הבליסטי. מאז מלחמת לבנון השנייה אנחנו עברנו לא רק להגנה טקטית אלא גם להגנה אסטרטגית. זהו לקח משמעותי מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006. בשלושת סבבי הירי האחרונים מאזור הרצועה זכינו להצלחה של כמעט מאה אחוז בגילוי ויירוט הרקטות".

גביש דיבר על התפתחות מערך ההגנה ועל הגידול הרב במספר החיילים המגוייסים לתפקידי לחימה במערך. "אנו מגייסים טירונים חדשים יותר מכל המערכים האחרים בצבא. אנו מגייסים בראייה עתידית של סוללות נוספות של כיפת ברזל, שרביט קסמים ועוד". גביש עוד סיפר כי מערך ההגנה של חיל האוויר נחשב לאחד המתקדמים ביותר בעולם. "אנו חלוצים בכל הקשור להגנה אווירית. בניגוד למטוסים שנרכשים בחו"ל - כאן אנחנו כותבים בעצמנו את תורות הלחימה וההפעלה של הכלים".

הוא סיפר כי מדי שלושה חודשים שישה ממפקדי העבר של מערך ההגנה האווירית נפגשים במעין "מועצת חכמים". במפגשים הם מעלים הצעות לשיפור המערך, מסייעים בפיתוח תאוריות לחימה ועוד. "זה דבר חשוב המסייע ללמוד מטעויות העבר", הסביר גביש.

"בשנים האחרונות הפכנו מארגון טקטי לארגון אסטרטגי בראייה לאומית. ההגנה האווירית הפכה להיות הרגל הרביעית שעליה עומדת תורת הביטחון הישראלית – מהבחינה הפאסיבית והאקטיבית. אבל חייבים לזכור כי היעילות של מערכת אחת היא טובה רק בזכות המערכת השנייה, מערכות ההגנה תלויות אחת בשנייה. גילוי והתראה יכולים להתבצע רק אם יש שיתוף פעולה בין הגופים השונים האחראים להגנה אווירית", דברי גביש.

"המטרה: הכרעת ישראל ללא הכרעה צבאית"

השר להגנת העורף מתן וילנאי, נאם גם הוא בפתח הכנס. הוא התייחס לאתגרים העומדים בפני ישראל לאור המצב החדש שנוצר במזרח התיכון. "מדינות ערב יודעות להפיק לקחים והן מתפחות מערכים שנותנים מענה ליכולות הצבאיות שלנו. כיום, הטכנולוגיה מאפשרת לאוייבנו לפגוע בליבה של מדינת ישראל - והטכנולוגיה הזו כל הזמן משתפרת. היום האויב מנסה להימנע מהתכתשות עם צה"ל, ולפגוע בליבה האזרחית. מבחינתו הוא מבקש להשיג הכרעה של מדינת ישראל ללא צורך בהכרעה צבאית", אמר וילנאי. "עוטף עזה מתרחב כל הזמן וכיום ארגוני הטרור יכולים להגיע לכל נקודה במדינת ישראל".

"יחד עם זאת, חיזבאללה וחמאס מורתעים כהוגן – אבל זה נכון רק להבוקר ויכול להשתנות כל הזמן. למדינת ישראל יש יכולות התרעה מאז ומעולם. מערך ההגנה האווירית שלנו הוא יוצא דופן,, הוסיף השר. וילנאי התייחס גם ללקחים שנלמדו במלחמת לבנון השנייה לגבי ההגנה על העורף. "ב-2006 התברר שאין לנו תפיסת עולם סגורה של הגנה על העורף. אלפי גופים נמצאו בחזית האזרחית ולא היה ביניהם תיאום. כולם מדברים עברית ולא מבינים אחד את השני". 

הוא סיפר כיצד המערכת עברה מהפכה גדולה בשנתיים האחרונות, מאז נכנס לתפקידו. לטענתו רק הממשלה יכולה לטפל באיומים ברמה האזרחית-לאומית. "רק לממשלה יש האפשרות ליצור אינטגרציה של כל הגופים. אנחנו בנינו מפקדות צבאיות לרשויות ואנחנו מתרגלים אותם כל הזמן".

וילנאי העניק מבט מפוכח על המציאות עימה מתמודדת ישראל היום. "תהיה מלחמה מתישהוא, הרי בסופו של דבר זהו המזרח התיכון ואנו בונים מערכת חוסן כיצד להכין את הקברניטים ואת התושבים לכך".