מכירת המל"ט לצרפת: משולש יצרים הרסני

מכירת המל"ט לצרפת: משולש יצרים הרסני

הידיעה על הדו"ח הקטלני שפרסם הסנט הצרפתי על עסקת רכישת המל"ט מדגם "הרון טי.פי" של התעשייה האווירית, על ידי צבא צרפת, עוררה הרבה תגובות. אבל רבים לא הופתעו. אלה אומרים שעסקה כזו צפוי היה שתעורר כעס בעיקר בארה"ב. יצרנית מל"טים מובילה כמו "ג'נרל אטומיקס" מפסידה לתעשייה האווירית - זה נוגע בעצבים רגישים.

קחו את העובדה הזו וחברו אותה עם העובדה שגם בצרפת לא כולם "חובבי ציון" והרי לכם מרשם לביקורת קטלנית. צריך לזכור כי המל"ט של התעשייה האווירית נבחן על ידי המומחים הבכירים ביותר של צרפת. צריך גם לזכור שהמערכות המפותחות בישראל מבוססות על ניסיון מבצעי עצום.

בעבר רכשה צרפת את המל"ט מדגם הרון-1. היא כינתה אותו בשם אחר כדי למנוע ביקורת ישירה. אז זה הצליח. הפעם לא. מה לעשות שישראל מייצרת מערכות נשק טובות? האם עלינו להתנצל? התשובה היא לא.

אבל אנו לא עוסקים כאן בכבוד אלא בעסקות פוטנציאליות נוספות בהיקף של מאות מליוני דולרים. אסור שדו"ח כזה של הסנט הצרפתי יפגע בעסקות כאלה. נראה כי חברת "דאסו" הצרפתית, השותפה של התעשיה האווירית בעיסקת מכירת המל"ט מדגם "הרון-טי.פי" תצטרך לעשות חריש עמוק בצרפת כדי להסביר שפעם הייתה ישראל לקוחה ענקית של נשק צרפתי וכי עתה הגלגל מתהפך מעט, אבל מסיבות ענייניות.

עם הכעס בארה"ב לא נוכל להתמודד. שם טוענים כמה מאנשי הפנטגון כי בסיוע המענק הביטחוני השנתי האמריקני לישראל, מפתחות התעשייה הביטחונית הישראלית, מערכות נשק מתקדמות אותן היא מייצאת ללקוחות פוטנציאליים של התעשיות הביטחוניות האמריקניות. הכעס הזה בא בגלים. הפעם הגל הזה גבוה ומאיים.