בריטניה מפנה אנשיה מאיראן

יממה לאחר הסתערות המפגינים על שגרירות בריטניה בטהרן, הצוות הדיפלומטי ובני משפחותיהם פונו מאיראן, כך אומרים גורמים בממלכה המאוחדת. ברחבי העולם מגנים את המתקפה ומטילים את האחריות למשטר אחמדינג'אד
מפגינים מסתערים על שגרירות בריטניה בטהרן (צילום: AP)

גורמים דיפלומטיים מדווחים כי בריטניה פינתה מאיראן את כל אנשי סגל השגרירות שלה המוצבים במדינה, בעקבות הפריצה אתמול למתחמי השגרירות בטהרן. מאות מפגינים, סטודנטים, הסתערו על המבנה ופרצו לתוכו. לאחר מכן זרעו המפגינים נזק רב במקום, תוך שהם משליכים בקבוקי תבערה.

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר כי מדובר במעשה שיהיו לו "השלכות חמורות". 'קמרון הוסיף ואמר כי "ההתקפה על שגרירות בריטניה בטהרן הייתה מקוממת ובלתי ניתנת להצדקה. הכישלון של ממשלת איראן בכל הקשור להגנה על אנשי הסגל הבריטים והרכוש הוא חרפה". הוא ציין כי ממשלת בריטניה רואה בשלטונו של אחמדינג'אד אחראי למעשים. 

שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, הודיע כי הדיווחים על כך שמספר אנשי צוות בשגרירות נלקחו כבני ערובה, אינם נכונים וכי לכל אנשי הצוות ובני משפחתם שלום. הוא סיפר כי שוחח עם שר החוץ האיראני והביע בפניו את דרישתו למצות את הדין עם האחראים. "מדובר בהפרה בוטה של אמנת וינה, שדורשת להגן על דיפלומטים ונציגויות דיפלומטיות בכל מצב. אנחנו רואים בממשלת איראן אחראית לכך שלא ננקטו הצעדים המתאימים כדי להגן על השגרירות כנדרש", דברי הייג. 

ארגון הסטודנטים הקיצוני, שהיה אחראי להסתערות, שאירעה תוך כדי עצימת עין של השלטון האיראני, הודיע כי ימשיך בפעילותו עד אשר הקשרים בין שתי המדינות ינותקו לחלוטין. לטענת דובר הארגון הצעדים מגיעים בעקבות החלטת בריטניה להטיל סנקציות חריפות על איראן בשל תכנית הגרעין שלה.

במערב מתחו ביקורת קשה על הנעשה בטהרן. שרת החוץ האמריקנית, הילרי קלינטון, ביקרה קשות את המשטר באיראן וכינתה את ההתפרעות כ"עלבון" לקהילייה הבינלאומית. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר כי "סוג כזה של התנהגות אינו מתקבל על הדעת, ואני מפציר בתוקף בממשלת איראן להעמיד את האחראים לדין. כשפורעים פורצים לשגרירות ומעלים אותה באש, זו אינדיקציה לכך שממשלת איראן אינה לוקחת את מחויבויותיה הבינלאומיות ברצינות. אנחנו מצפים לראות סוג של צעדים החלטיים בהקדם".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית